Perbincangan mengenai implementasi biodiesel B10 bersama pengeluar kenderaan 19 Julai ini – KPPK

biodiesel

Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (KPPK) akan mengadakan perbincangan dengan pengeluar kenderaan esok mengenai isu implementasi penggunaan biodiesel B10.

Menurut Menteri KPPK Datuk Seri Mah Siew Keong, “Kami memahami kebimbangan yang disuarakan oleh beberapa pengeluar kenderaan mengenai isu penggunaan biodisel B10 ini. Justeru, satu pertemuan akan dilangsungkan esok bagi membincangkan isu ini,” ujarnya kepada pihak media, laporan The Sun.

Sebelum ini, beberapa pengeluar kenderaan termasuk BMW Malaysia, Isuzu, Toyota dan Volkswagen telah menyuarakan kebimbangan mengenai penggunaan biodiesel ini. Kontroversi ini bertambah rumit apabila Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah menghantar surat kepada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), mendakwa penggunaan biodiesel bergred lebih tinggi dari B7 akan menyebabkan asid tebal metil ester (FAME) bercampur dengan minyak pelincir, seterusnya menyebabkan minyak pelincir tersebut menipis dan berkemungkinan besar menghasilkan enap cemar (sludge) di dalam enjin.

2016-Malaysian-Bio-diesel-Camerons-drive-2-e1459475144369

Walau bagaimana pun, Persatuan Biodiesel Malaysia (MBA) menyanggah dakwaan itu dan berkata, tiada masalah pada enjin untuk kenderaan yang menggunakan biodiesel dengan adunan lebih tinggi dari 7%. Kenyataan tersebut dibuat selepas kebimbangan yang dinyatakan oleh pengeluar-pengeluar kenderaan berhubung implementasi biodiesel B10 untuk sektor pengangkutan di Malaysia.

Antara penjelasan yang dibuat adalah biodiesel boleh digunakan di kawasan tanah tinggi seperti Cameron Highlands di mana cold filter plugging point (CFPP) biodiesel B10 dicatatkan di bawah 12 darjah selsius iaitu suhu paling rendah dicatatkan di Cameron Highlands, dan mendapan pada PME adalah lebih dibimbangi dalam kawasan beriklim sederhana berbanding negara bercuaca tropika seperti di Malaysia.

Menurut MBA lagi, penggunaan biodiesel B10 mempunyai kelebihan untuk meningkatkan pelinciran pada diesel Euro 5 yang mempunyai kandungan sulfur lebih rendah. Difahamkan pengecualian akan diberikan pada stesen minyak di kawasan tanah tinggi iaitu di Cameron Highlands, Genting Highlands dan Kundasang di Sabah, untuk penjualan biodiesel B10 ini.

Sebelum ini, KPPK telah mengumumkan peralihan penggunaan diesel B7 kepada biodiesel B10 (adunan 10% minyak kelapa sawit metil ester dengan 90% diesel petroleum), bermula Jun lalu di semua stesen minyak seluruh negara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Jonny on Jul 19, 2016 at 9:51 am

    Unbelievably silly the way B10 is being implemented. Carmakers never agreed to B10 and they announced B10 will be implemented in June. All for the benefit of palm oil price. The way the idiots in the government do things, there will be no more new diesel cars being sold in Malaysia and they can watch diesel demand destruction. If they want to boost biodiesel usage, encourage more automakers to bring in diesel models, educate the public of the benefits of diesel. Not force B10 onto the Rakyat. Okay, if they want to force implement B10, get Malaysian Biodiesel Association to sign guarantee that they’ll pay for engine failure due to B10. Put a lump sum of money there to pay for it. MBA, don’t just talk. Say it won’t cause engine failure won’t convince people. If you dare to guarantee it, then I’ll believe you. Otherwise, stick to B7.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required