Malaysia dan Singapura memeterai perjanjian sefahaman Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi

AppleMark

Hari ini Malaysia mencatat satu lagi sejarah apabila menandatangani Memorandum Pesefahaman (MoU) dengan Singapura bagi projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura.

MoU berkenaan ditandatangani Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Abdul Rahman Dahlan dan Menteri Penyelaras bagi Infrastruktur Singapura, Khaw Boon Wan yang juga Menteri Pengangkutan negara itu. Ia turut disaksikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong, laporan Bernama.

Laluan berkembar HSR yang dicadangkan, sepanjang 350 km, akan menghubungkan Bandar Malaysia di pinggir Kuala Lumpur dan Jurong East di Singapura. Projek berkenaan bakal memendekkan masa perjalanan dari Singapura ke Kuala Lumpur dari empat jam dengan menaiki kereta kepada hanya 90 minit, yang dilaporkan sebelum ini dengan kelajuan melebihi 300 km sejam.

HSR-stations-proposed

Ia bakal menelan belanja sekitar RM60 bilion hingga RM65 bilion dan mempunyai lapan stesen iaitu Bandar Malaysia, Putrajaya, Seremban, Ayer Keroh, Muar, Batu Pahat, Iskandar Puteri dan Singapura.

Kedua-dua kerajaan itu akan menawarkan tender antarabangsa pada Ogos 2016 untuk melantik rakan kongsi pembinaan bersama.

MoU itu merupakan hasil perbincangan mendalam antara kementerian Pengangkutan dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), serta kementerian Pengangkutan dan Pihak Berkuasa Pengangkutan Darat Singapura sejak projek itu mula diumumkan oleh Perdana Menteri kedua-dua negara pada Februari 2013.

MoU itu memuktamadkan keputusan penting perjanjian projek berkenaan, termasuk aspek teknikal, model komersial, pelepasan kastam, imigresen dan kuarantin (CIQ), urusan keselamatan, rangka kerja kawal aturan selain pengurusan projek.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required