SPYSHOT: Mercedes-Benz A-Class generasi berikutnya dikesan sedang membuat ujian jalan raya

2018-Merc-A-Class-spied-2_BM

Sebuah Mercedes-Benz A-Class dijumpai sedang diuji di selatan Eropah. Model berkenaan dibina berasaskan platform MFA2 yang lebih ringan dan boleh dijana dengan lebih banyak pilihan unit janakuasa berbanding platform MFA yang sekarang ini digunakan untuk A-Class hatchback, crossover GLA dan coupe empat pintu CLA sedia ada.

Penyamaran yang dikenakan pada kereta ini menyembunyikan rekaan hadapannya, dan penutup bonet menampakkan perubahan signifikan berbanding model sedia ada. Bahagian belakang juga memperlihatkan A-Class baharu ini akan dilengkapi dengan lampu belakang two-piece pada bahagian badan dan pintu tailgate seperti model GLA.

Rekaan berkenaan adalah untuk menjadikan bukaan pintu tailgate tersebut menjadi lebih luas dan besar, memudahkan barang yang besar untuk dimasukkan ke ruang kargo. Bahagian profil sisi pula menyerlahkan A-Class generasi baharu ini masih mempunyai garis badan seiras dengan model sedia ada.

2018-Merc-A-Class-spied-7_BM

Khabar angin mengatakan dua bentuk badan akan ditawarkan iaitu bentuk standard hatchback lima pintu dan juga sedan empat pintu yang dibina lebih luas berbanding sedan CLA sedia ada, dimana model sedan berkenaan adalah untuk pasaran China. Model ini juga dijangka akan dikuasakan dengan enjin Mercedes-Benz empat silinder petrol dan diesel.

Model berprestasi tinggi AMG pula dijangka akan menghasilkan kuasa sekitar 400 hp dari enjin petrol 2.0 liter turbo dan turut dilengkapi dengan sistem pacuan semua roda 4Matic. Sistem 4Matic ini juga turut dijangka akan dipadankan pada varian petrol dan diesel.

Platform MFA2 ini juga dikatakan akan dijadikan asas kepada pembinaan model B-Class, CLA generasi seterusnya serta SUV baharu – GLB, sebagai sebahagian pelan Mercedes-Benz untuk merombak barisan modelnya agar lebih berkembang. Model A-Class generasi baharu ini dijangka akan membuat penampilan sulungnya pada Frankfurt Motor Show 2017, dan penghantaran kepada pelanggan dibuat pada 2018.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required