FC APAC Sepang_002

Siri kejuaran one-make pengeluar supercar dari Itali – Ferrari Challenge Asia Pacific 2016 pusingan keempat yang diadadakan di Litar Antarabangsa Sepang telah berakhir dengan jayanya hujung minggu lalu. Seperti biasa, dua perlumbaan dijalankan untuk pusingan ini, dengan kesemua 31 pelumba dari 13 negara memandu Ferrari 458 Challenge EVO dan dibahagikan kepada tiga kategori iaitu Trofeo Pirelli, Pirelli AM dan Coppa Shell.

Untuk perlumbaan pertama , Steve Wyatt dari Australia mendahului kategori Trofeo Pirelli, mengulangi kembali kejayaan pada pusingan di SIC tahun lalu. Wyatt bersaing sengit dengan Alexander West dari Sweden sepanjang perlumbaan, menyaksikan West akhirnya terpaksa akur di tempat kedua dan diikuti Florian Merckx dari Belgium di tempat ketiga. SIC merupakan litar kegemaran Wyatt, dan dengan permukaan yang baharu sahaja diturap semula, menambahkan lagi keseronokan Wyatt berlumba disini.

Perlumbaan pertama kategori Pirelli AM pula dimenangi oleh Xin Jin dari China yang diekori rapat rakan senegara, Huilin Han di tempat kedua. Tempat ketiga kategori ini dimenangi oleh Greg Teo dari Singapura.

Kategori Coppa Shell pula menyaksikan Liang Wang dari China mengekalkan pendahuluannya dari petak permulaan dan diikuti Makoto Fujiwara dari Jepun hanya satu saat di belakang. Yuan Yang dari China turut menyertai kelompok pendahulu dengan menamatkan perlumbaan di tempat ketiga.

FC APAC Sepang_003

Steve Wyatt membuktikan kata-katanya bahawa SIC adalah litar kegemarannya dengan memenangi perlumbaan kedua kategori Trofeo Pirelli. Kali ini, Wyatt beraksi dengan lebih cemerlang dengan menjarakkan dirinya dari kelompok utama selepas tiga lap. Perlumbaan berakhir dengan Renaldi Hutasoit dari Indonesia di tempat kedua dan rakan senegaranya David Tjiptobiantoro di tempat ketiga.

Kategori Pirelli AM pula menyaksikan pemenang perlumbaan pertama, Xin Jin terpaksa berpuas hati di tempat ketiga pada perlumbaan kedua setelah dikenakan penalti drive-through pada lap ke-13, dan kemudiannya dipintas oleh rakan seegara, Hulin Han dan Eric Cheung dari Kanada.

Juara kategori Coppa Shell untuk perlumbaan kedua ini kekal milik Liang Wang dari China, meninggalkan Ken Seto dari Jepun di tempat kedua dan Sam Lok dari Hong Kong di tempat ketiga.

Pusingan seterusnya Ferrari Challenge Asia Pacific akan diteruskan di litar jalan raya Singapura dari 16 hingga 18 September ini, sebagai perlumbaan sokongan Grand Prix Formula Satu di republik berkenaan.