Hyundai i30 – teaser baharu sebelum ke Paris

Selepas empat tahun pengenalan model semasa Hyundai i30, Hyundai telah mula menyebarkan teaser bagi model generasi akan datang yang bakal ditampilkan di Paris Motor Show 2016.

Lari sedikit dari imej model sedia ada yang berbentuk one-box, model generasi akan datang ini seakan kembali ke konsep tradionalnya iaitu dengan profil two-box hatchback, di mana bonetnya lebih panjang, mirip dengan Peugeot 308. Malah melihat akan trend model hatchback di Eropah termasuk Renault Megane baharu, ia seakan mempengaruhi i30 generasi akan datang ini juga.

Bahagian hadapannya diilhamkan dari model hibrid Hyundai Ioniq, dengan lampu utama seakan terbelah, gril enam-poin (dengan rekaan yang dibangunkan semula melunjur ke belakang, Hyundai menggelarkannya sebagai cascading grille) dan lampu nyalaan siang LED pada bahagian sudut bampar hadapan.

Tiada gambaran untuk bahagian sisinya, namun menerusi video ini, ternampak garisan melintang dari lampu utama melunjur ke lampu belakang. Pada bahagian belakangnya pula, ia ditampilkan dengan lampu LED dengan lampu kabus yang selari dengan pemegang pintu but di bahagian tengah.

i30 baharu ini dijangkakan akan dipadankan dengan enjin pengecas turbo yang lebih bersaiz kecil dan suntikan-terus, termasuk 1.0 liter Kappa T-GDI tiga-silinder sama seperti i20, 1.6 liter Gamma T-GDI empat-silinder seperti model semasa i30 Turbo dan 1.7 liter CRDi turbodiesel.

Selain itu, ia juga akan menampilkan i30 N hot hatch dengan enjin 2.0 liter turbo yang mempu memberikan kuasa sehingga 260 hp, seperti Volkswagen Golf GTI, Peugeot 308 GTi dan Ford Focus ST, sementara versi hibrid mula menggunakan enjin Ioniq iaitu 1.6 liter GDI, motor elektrik dan transmisi klac-berkembar enam-kelajuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required