Range Rover Sport 2017 terima varian diesel 2.0L turbo-berkembar Ingenium bersama teknologi baharu

2017-Range-Rover-Sport-03

Land Rover telah mengeluarkan Range Rover Sport 2017, yang disifatkan sebagai model keluaran mereka yang paling efisien setakat ini. RR Sport terbaharu ini turut menawarkan penjana kuasa Ingenium baharu, sistem infotainmen yang dipertingkatkan dengan keupayaan sambungan dan WiFi, bantuan pemanduan baharu dan skop personalisasi yang lebih baik.

Enjin baharu ini yang paling kecil buat setakat ini untuk menjanakan kuasa buat RR Sport. Turut ditawarkan pada Range Rover Evoque dan Land Rover Discovery Sport, enjin diesel 2.0 liter SD4 Ingenium ini adalah unit alumnium sepenuhnya, mampu menghamburkan kuasa sehingga 240 hp dan torn 500 Nm. Unit SD4 HSE baharu ini adalah bagi menggantikan enjin 3.0 liter SDV6 sebagai varian tertinggi dan ia mampu dipacu dari 0-96 km/j dalam hanya 8.0 saat.

Pengenalan terhadap pengecas turbo kedua bagi enjin Ingenium ini adalah lebih signifikan untuk menjana kuasa dan tork yang lebih padu yang diperlukan oleh Range Rover Sport. Ini merupakan unit pertama binaan Jaguar Land Rover yang menampilkan teknologi turbo siri berjujukan. RR Sport dengan motor ini turut dilengkapi ekzos-berkembar tunggal, berbanding paip tunggal yang terletak sebelah-menyebelah pada bampar belakang.

2017-Range-Rover-Sport-02

Lain-lain dalam barisannya, enjin petrol 3.0 liter V6 supercharged baharu dari JLR pula menampilkan binaan aluminium penuh yang lebih ringan, suntikan-terus dan variable intake serta pemasaan injap ekzos. Syaf pengimbang tunggal (shaft balancer) pula mempertingkatkan lagi kelancaran pacuan, ujar Land Rover. Unit penjana kuasa ini mampu memberikan sehingga 340 hp dan 450 Nm, dengan pacuan dari 0-96 km/j dalam hanya 7.1 saat. Varian petrol V6 ini diposisikan di bawah 5.0L V8.

Selain itu, RR Sport 2017 ini turut menampilkan teknologi pemanduan separa-autonomi. Bukan itu sahaja, ia turut menampilkan Bantuan Tunda Termaju, Bantuan Titik Buta dan Pengehad Kelajuan Pintar bagi mempertingkatkan bantuan pemanduan. Bantuan Tunda Termaju adalah yang pertama di dalam kelasnya yang turut menggunakan sistem kamera sedia ada dan skrin sesentuh sentral, yang membenarkan pemandu untuk menentukan arah tuju dengan menggunakan kawalan Terrain Response 2.

Bukan itu saja, keupayaan merentasi semua cabaran turut ditampilkan menerusi Range Rover USP, dan Sport baharu ini turut dilengkapi Pelancaran Cengkaman Rendah, sementara menu 4×4 telah dipertingkatkan bagi jentera merentasi pelbagai cabaran jalan. RR Sport 2017 ini juga dilengkapi dengan Brek Kecemasan Autonomi (AEB).

Tidak lengkap dengan itu, RR Sport 2017 ini turut ditampilkan dengan skrin sesentuh dua-pandangan dengan paparan baharu 10-inci (dua inci lebih lebar berbanding sebelum ini) dengan gaya-tablet dan orientasi zum. Ia dikuaskaan oleh Land Rover InControl Touch Pro tech.

Manakala sistem Pro Services baharu pula membenarkan pelanggan memuat turut aplikasi dan memasangnya pada sistem kenderaan, berbanding menggunakan telefon pintar. Bagi InControl Remote Premium, ia membenarkan pemandu mengawal nombor fungsi kawalan kenderaan menerusi aplikasi pada telefon pintar.

Tiada perubahan pada penampilan SUV ini, melainkan ia turut menawarkan Bright Pack baharu sebagai pilihan pada model Autobiography Dynamic. Bagi kekemasan yang lebih diperhalusi, ia turut menampilkan gril hadapan Atlas Silver. Malah ia turut memberikan pilihan yang lebih banyak bagi palet warna dan kekemasan, iaitu dengan 19 warna baharu dari jabatan Operasi Kenderaan Istimewa JLR.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required