ZF panggil semula transmisi sembilan-kelajuan kerana masalah gear yang bertukar ke ‘N’ secara tiba-tiba

2016 Jeep® Cherokee 75th Anniversary edition

Pengeluar komponen automotif ZF telah memanggil semula sejumlah 505,000 kenderaan di Amerika Syarikat, kebanyakkannya dari keluaran Fiat Chrysler Automobile. Kerosakan berkenaan membabitkan unit transmisi ZF 9HP48 dan 948TE yang digunakan pada Honda, FCA dan Land Rover.

Kerosakan ini berpunca dari “lentur yang tidak cukup” pada pendawaian di kluster penderia kawalan transmisi, yang mengawal corak pertukaran gear. Komponen yang terjejas ini adalah yang diproduksi antara 1 Mei 2013 dan 15 Julai 2014. Perisian pada sistem transmisi ini perlu dikemaskini untuk mengelakkannya dari bertukar sendiri ke ‘N’ ketika sedang dipandu, atau sekurang-kurangnya memberikan pemandu “amaran yang mencukupi” sebelum perkara berkenaan terjadi.

ZF akan menghubungi pengeluar kenderaan terlebih dahulu berhubung perkara ini, dan kemudian akan melakukan panggilan semula sendiri. FCA telah memanggil semula 1.1 juta kenderaan mereka yang dilengkapi dengan kotak gear lapan-kelajuan ZF kerana berpontensi mengalami masalah kekeliruan pada penukar gear, yang akan menyebabkan pemandu keluar dari kereta dalam keadaan gear kereta masih lagi pada kedudukan ‘D’.

Apabila ditanya adakah ZF turut akan memperbaiki kerosakan lain yang dilaporkan terhadap kotak gearnya, ZF menyerahkan perkara berkenaan kepada pengeluar. “Dalam hal ini, ZF menyediakan dokumentasi yang diperlukan untuk NHTSA untuk menangani isu spesifik. Masalah dan pemfailan lain perlu ditunjukkan oleh pelanggan kami. Adalah menjadi polisi ZF untuk mengelakkan kami bercakap untuk pihak mereka,” kata jurucakap ZF Bryan Johnson.

Untuk pasaran tempatan, Jaguar Land Rover Malaysia memberitahu paultan.org bahawa mereka belum lagi menerima apa-apa arahan dari UK berkenaan panggilan semula ini. Kami akan membawakan perkembangan isu ini jika menerima apa-apa informasi kelak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required