Ford GT – produksi dipanjangkan dua tahun lagi

GT Configurator: Triple yellow Ford GT front three quarter

GT Configurator: Triple yellow Ford GT front three quarter

Ford mengumumkan bahawa produksi supercar mereka iaitu Ford GT akan dilanjutkan selama dua tahun lagi. Ini menjadikan tempoh keseluruhan untuk melengkapkan produksi Ford GT yang diambil ialah empat tahun. Sebelum ini Ford mengumumkan tempoh dua tahun diperlukan untuk menyiapkan sejumlah 500 unit pertama model ikonik tersebut, walau bagaimanapun mereka masih tidak menjelaskan berapa unit yang akan disiapkan dalam tempoh masa baharu yang ditetapkan ini.

“Sementara kami tidak mampu untuk membina Ford GT dalam jumlah yang cukup untuk semua yang memohon, kami akan memproduksi lebih bilangan kereta ini untuk memuaskan hati lebih ramai duta Ford kami yang setia. Kami mahu Ford GT kekal eksklusif, tetapi pada masa yang sama kami tahu betapa pentingnya pelanggan pada jenama kami,” kata Dave Pericak, pengarah global Ford Performance.

Untuk memiliki Ford GT bukanlah perkara yang mudah, kerana pembeli prospektif perlu membuat pemohonan dalam talian terlebih dahulu, dan memenuhi syarat yang ditetapkan, iaitu pada asasnya anda perlu menyatakan mengapa anda layak untuk memilikinya. Sejumlah 6,506 permohonan lengkap telah dihantar untuk pembelian Ford GT dari seluruh dunia tetapi hanya 500 daripada mereka akan layak untuk membeli supercar dengan warisan dari lagenda Ford tersebut. Menurut Ford lagi, hampir 200,000 orang telah melawat laman maya berkenaan dan 10,800 orang telah menunjukkan minat untuk membeli Ford GT terbaharu.

All-New Ford GT bird's eye view, January 2015

Ford menyatakan tahun ketiga produksi Ford GT akan memenuhi permintaan mereka yang diletakkan dalam senarai menunggu, manakala permintaan untuk pemohonan yang ditunda sebelum ini dan mereka yang terlepas permohonan kali pertama hanya akan dilayan pada tahun keempat produksi. Pemohonan akan dibuka semula untuk orang ramai pada awal tahun 2018, dan mereka yang pernah memohon sebelum ini hanya perlu untuk mengemaskini permohonan mereka.

Mengapa permintaan terhadap Ford GT ini terlalu tinggi? Model asal Ford GT (dikenali sebagai Ford GT40) ini adalah kereta lumba berenjin tengah yang dibina oleh Ford untuk perlumbaan Le Mans 24 Jam dan memenangi perlumbaan tersebut empat tahun berturut-turut dari tahun 1966 hingga tahun 1969. Generasi terbaharu supercar ikonik ini direka dengan rekaan yang seiras model terdahulu, menampilkan panel badan yang diperbuat dari bahan gentian-karbon, dipadankan pada kerangka aluminium hadapan dan belakang.

Model terbaharu ini dijana oleh enjin EcoBoost 3.5 liter V6 turbo berkembar yang turut diletakkan pada bahagian tengah, berkuasa lebih 600 hp serta dipadankan dengan kotak gear klac berkembar tujuh-kelajuan.

GALERI: Ford GT di Geneva


GALERI: Ford GT untuk perlumbaan Le Mans

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required