Projek LRT3 telah dilancarkan oleh Perdana Menteri – sepanjang 37 km, dijadualkan siap pada 31 Ogos 2020

LRT3_1

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah pun melancarkan Projek Transit Aliran Ringan (LRT3) yang bakal dimanfaatkan oleh kira-kira dua juta penduduk di Greater Kuala Lumpur dan Lembah Klang. Projek yang bakal dimulakan oleh Prasarana Malaysia Bhd pada awal 2017 ini dijadualkan siap pada 31 Ogos 2020, menelan kos sebanyak RM9 bilion.

“LRT3 ini akan menggunakan teknologi baharu iaitu ‘U-Trough’ sebagai penambahbaikan sistem konvensional sedia ada. Ini dijangka akan percepatkan proses dan masa dari segi pelaksanaan. Saya mahukan LRT3 ini mencapai standard dan aspek keselamatan bertaraf dunia,” ujarnya dalam majlis pelancaran yang berlangsung di Stadium Malawati, Shah Alam.

LRT3 ini akan menghubungkan Johan Setia di Klang ke Bandar Utama, Petaling Jaya melalui Shah Alam yang melibatkan laluan sejauh 37 kilometer, dengan 26 stesen termasuk satu stesen bawah tanah. Sebanyak 10 stesen LRT akan dilengkapi dengan kemudahan ‘park n ride’ selain dibantu dengan bas pengantara untuk mewujudkan sistem yang bersepadu, laporan Berita Harian.

Lima daripada stesen-stesen LRT3 ini juga akan diintegrasikan dengan rangkaian perkhidmatan sedia ada atau yang baharu.

Menurut Perdana Menteri lagi, dengan adanya integrasi di tempat-tempat tersebut, LRT3 dijangka mengurangkan kesesakan lalu lintas, meningkatkan mobiliti pekerja dan mewujudkan peluang pekerjaan baharu sekitar Lembah Klang menjelang penyiapannya pada tahun 2020.

LRT3

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required