Honda Civic Hatchback 2017 – adakah akan ke M’sia?

honda_civic_touring_hatchback-e1471258952678_BM

Setelah Prototaip Honda Civic Hatchback dipamerkan di Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) 2016 dua minggu lalu, seakan semakin pasti Civic Hatchback akan masuk ke pasaran ASEAN.

Semasa sesi pandu uji Honda Civic 2016 dijalankan di Kota Kinabalu, Sabah, ia turut dihadiri oleh Pengarah Urusan dan CEO Honda Malaysia, Katsuo Hayashi. Ketika sesi soal jawab, Hayashi mengatakan pasaran di Indonesia berbeza dengan di Malaysia, kerana model hatchback adalah lebih popular berbanding sedan dan hatchback juga dijual lebih murah daripada model sedan berikutan skema percukaian yang ditetapkan di sana.

Kerajaan Indonesia mensubjekkan sedan di bawah cukai mewah di mana sedan dengan enjin berkapasiti bawah 1,500 cc dikenakan cukai 30% manakala sedan dengan enjin berkapasiti 1,501 hingga 3,000 cc dikenakan cukai 40%. Bagi sedan berkapasiti lebih 3,000 cc, cukai dikenakan lebih tinggi iaitu 70%. Walau bagaimanapun, cukai untuk model hatchback dan MPV dikenakan hanya pada paras 10%.

4160815_001H-e1471245540531_BM

Khabar angin yang mengatakan Civic Hatchback akan masuk kepasaran ASEAN bermula apabila Honda Australia mengesahkan mereka akan menerima Civic hatchback generasi kesepuluh pada separuh pertama tahun hadapan dan ia akan dipasang di negara jiran kita iaitu Thailand.

Civic Hatchback 2017 akan menembusi pasaran Amerika Syarikat yang dijangka pada musim luruh ini. Model tersebut hanya dikuasakan oleh enjin 1.5 liter VTEC Turbo, tanpa varian yang dikuasakan enjin 2.0 liter i-VTEC NA. Enjin 1.5 liter VTEC Turbo pada varian LX, EX dan EX-L bakal menghasilkan kuasa 174 hp/220 Nm, manakala model Sport dan Sport Touring yang dipadankan sistem ekzos dengan aliran lebih besar bakal menghasikan kuasa maksimum 180 hp.Model hatchback ini juga menampilkan pilihan transmisi baharu untuk Civic iaitu transmisi enam-kelajuan manual untuk model LX, Sport dan EX, bersama pilihan CVT yang masih dikekalkan.

Teruja dengan rupa dan spesifikasi Civic ini? Buat masa sekarang, Honda Malaysia belum lagi merancang untuk membawa masuk model ini ke pasaran tempatan, tetapi mereka menyatakan adalah tidak mustahil untuk membawa Civic Hatchback ke Malaysia sekiranya terdapat permintaan yang tinggi dari orang ramai.

GALERI: Prototaip Honda Civic Hatchback di GIIAS 2016

GALERI: Prototaip Honda Civic Hatchback

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required