LaFerrari-8

Sebelum ini, Ferrari mengumumkan mereka hanya akan memproduksi sejumlah 499 unit LaFerrari. Namun, khas untuk membantu mangsa gempa bumi yang melanda bahagian tengah Itali pada 24 Ogos lalu, pembuat supercar dari Maranello berkenaan bersetuju untuk membina sebuah lagi LaFerrari.

LaFerrari yang ke-500 berkenaan akan dijual dalam satu acara lelongan, dan hasilnya akan disalurkan terus kepada mangsa gempa bumi, yang didakwa meragut lebih 200 nyawa dan berpuluh-puluh lagi mengalami kecederaan. Walau bagaimanapun, Ferrari masih belum mendedahkan bila unit tambahan LaFerrari ini akan disiapkan.

Produksi LaFerrari secara rasminya telah ditamatkan pada 2015. Model yang menggantikan Enzo ini dijana dengan unit janakuasa hibrid berkuasa 950 hp/900 Nm, menggabungkan enjin NA 6.3 liter V12 dan sistem HY-KERS Ferrari.

Seperti model-model edisi istimewa Ferrari sebelum ini, LaFerrari ke-500 ini pastinya menjadi rebutan dan dilelong dengan harga yang tinggi, seterusnya dapat membantu untuk mengurangkan beban mangsa-mangsa yang terlibat dengan bencana gempa bumi berkenaan.

GALERI: LaFerrari di Ferrari World Abu Dhabi