Brosur Mitsubishi Triton VGT 2016 didedahkan – MIVEC Turbodiesel 2.4 liter, berkuasa 181 PS/430 Nm

IMG_20160901_1342006_BM

Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) kini sudah mula mengedarkan brosur Mitsubishi Triton VGT 2016 versi dipertingkat. Kami menerima imej brosur berkenaan dari pembaca Raja Rizal, yang diperolehinya ketika roadshow Mitsubishi di Pulau Pinang. Menerusi brosur ini, dapat dipastikan berberapa perincian yang telah diberikan pada trak pikap yang dikemaskini tersebut.

Triton 2016 menerima enjin baharu 2.4 liter MIVEC Turbodiesel yang memenuhi spesifikasi Euro-5, menggantikan enjin 2.5 liter turbodiesel sedia ada. Enjin “Clean Diesel” baharu ini sudahpun dipadankan pada Triton pasaran Thailand tahun lalu dan tidak menjana versi pasaran Malaysia kerana kualiti diesel tempatan hanya berada pada tahap Euro 2M ketika itu.

IMG_20160901_1342091_BM

Memandangkan diesel Euro 5 yang kini sudah mula dijual secara meluas, ini merupakan masa sesuai Triton dipadankan dengan enjin MIVEC Turbodiesel tersebut. Walaupun dengan kapasiti kurang 100cc enjin baharu ini menghasilkan kuasa 3 ps dan tork 30 Nm lebih tinggi, dengan jumlah kuasa keseluruhan 181 ps/430 Nm. Kecekapan penggunaan bahan api enjin ini juga jauh lebih baik. Transmisi lima-kelajuan automatik dan lima-kelajuan automatik dari model sebelum ini mungkin dipadankan pada enjin baharu ini.

Kemaskini lain yang dibuat adalah lampu hadapan bi-xenon kini dilengkapi pada model VGT varian pertengahan sama seperti varian tertinggi Adventure, menggantikan lampu reflektor halogen. Varian Adventure juga kini menerima warna baharu Impulse Blue dan roda aloi berdiameter 18-inci kemasan dua-ton, seperti yang gambar spyshot yang kami siarkan tempoh hari serta Triton Plus Special Edition di Bangkok Motor Show Mac lalu.

Triton-Blue-Spy-2

Imej spyshot Triton 2.4 liter MIVEC Turbodiesel

Walau bagaimanapun, masih belum jelas adakah perincian lain yang dilengkapi pada Triton versi tingkat taraf di Thailand akan turut dipadankan pada versi pasaran Malaysia kali ini. Ciri-ciri berkenaan termasuk stereng teleskopik yang boleh dilaras untuk semua model, soket 12V pada bahagian belakang serta roda stereng empat jejari yang diambil dari Pajero Sport untuk varian lebih tinggi GLS LTD.

Triton pasaran Thailand varian spesifikasi tertinggi Double Cab 4×4 LTD 5AT juga dilengkapi dengan sistem pacuan empat-roda Easy Select 4WD yang disadur terus dari sistem Super Select 4WD II Pajero Sport bersama tujuh-beg udara, Kawalan Tarikan serta Kawalan Stabiliti Aktif.

GALERI: Mitsubishi Triton versi dipertingkat di Bangkok Motor Show 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required