Spanco anjur program pemanduan defensif; ingin kurangkan kos baik pulih yang mencecah RM8 juta

2016 SPANCO Defensive Driving - 2

Bagi mengurangkan pembiayaan baik pulih kenderaan di bawah pengurasannya, Spanco yang bertanggungjawab menguruskan barisan kenderaan milik kerajaan melaksanakan program pemanduan defensif bagi pemandu-pemandu kerajaan yang terlibat mengendalikan kenderaan berkenaan.

Spanco kini menguruskan lebih daripada 12,000 kenderaan sedan kerajaan yang bernilai RM700 juta di seluruh Malaysia. Berikutan itu, syarikat berkenaan berdepan dengan masalah kos yang semakin tinggi bagi kenderaan yang terlibat dengan kemalangan mahupun kos penyelenggaraan biasa.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Spanco, Datuk Hamzah Mohd Salleh, sebanyak 2,707 kemalangan dicatatkan pada 2015 bagi kenderaan di bawah seliaannya, melibatkan RM8.1 juta kos pembaikan.

Program berkenaan melibatkan 55 penjawat awam dari beberapa kementerian dan agensi kerajaan. Ia disasarkan kepada mereka yang memandu kenderaan rasmi kerajaan dalam urusan seharian.

“Lebih membimbangkan, setakat Ogos tahun ini, 2,666 kemalangan dicatatkan, dan ini melibatkan kos baik pulih sehingga RM8 juta. Jumlah berkenaan hampir sama dicatatkan bagi keseluruhan tahun 2015,” jelas beliau. Kenderaan di bawah Spanco turut terlibat dengan 72,000 saman trafik dan had laju.

Beliau menambah, kadar kemalangan yang tinggi bagi kenderaan kerajaan tidak hanya membawa kerugian besar kepada Spanco, tetapi turut menyebabkan gangguan jadual kenderaan yang tersedia akibat sebahagiannya tidak dapat digunakan kerana sedang dibaiki. Program ini diharap dapat memperbaiki situasi itu, dengan memberikan pendedahan lebih berguna kepada pemandu-pemandu terlibat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required