mercedes-benz-vision-8-bm

Bagi menunjukkan orang ramai ke mana hala tuju serta apa yang sedang dilakukan oleh syarikat bagi segmen kenderaan penghantar, Mercedes-Benz mengeluarkan sedikit perincian berkenaan van konsepnya yang digelar sebagai Vision.

Ia dikuasakan oleh motor elektrik sepenuhnya berkuasa 100hp supaya dapat beroperasi dengan mudah di dalam bandar yang tidak membenarkan kemasukan kenderaan berenjin biasa dan senyap tanpa sebarang bunyi.

Untuk mengendalikannya pula, pemandu hanya perlu mengawal joystick seperti permainan video kerana ia tidak mempunyai stereng atau pedal setelah menggunakan sistem drive-by-wire.

Di atas bumbung van konsep ini, terdapat dua dron yang juga dapat membantu kelancaran penghantaran pakej. Sistem berkomputer pada awalnya telah mengambil rekod alamat, berat, dimensi serta waktu untuk penghantaran, dan penerima juga akan ditanya sama ada mereka mempunyai tapak untuk dron tersebut mendarat.

Menurut wakil Mercedes-Benz, van konsep Vision ini masih lagi satu konsep dan mungkin mengambil masa 10 tahun lagi sebelum berada di pasaran. Walaubagaimanapun, ini adalah gambaran ke mana hala tuju mereka dan hasil daripada maklum balas mereka yang memerlukannya.