VIDEO: BMW 5 Series G30 diperlihat lebih awal daripada penampilan pertama di Paris Oktober nanti

Pengenalan model baharu BMW 5 Series akan dilakukan semasa Pameran Permotoran Paris bulan hadapan, walaubagaimanapun video usikan awalnya sudah pun dikeluarkan. Model ini dianggap penting kerana akan bersaing terus dengan Mercedes-Benz E-Class W213 yang masih lagi baharu di pasaran.

Tidak banyak sebenarnya yang dipaparkan berkenaan rekaan kereta dalam video selama 59 minit ini, dan paling jelas adalah lampu belakangnya sahaja. Ia mempunyai light guide berbentuk L berlapis, hampir seperti model 3-Series F30 Facelift.

Melihat kepada laporan pemanduan awal 5 Series baharu ini oleh Autocar, ia akan menggunakan platform Cluster Architecture (CLAR) yang pertama kali digunakan pada model 7 Series baharu.

Tidak seperti model yang lebih besar itu, G30 tidak akan menampilkan binaan Carbon Core, tetapi penggunaan aluminium diluaskan (serta ciri pengurangan berat lain), menjadikan beratnya berjaya dikurangkan sehingga 100kg, walaupun saiz bertambah besar.

bmw-5-series-g30-bm

Kuasa akan datang daripada enjin turbo empat, enam dan lapan silinder, termasuk 2.0 liter B47 diesel dan B48 petrol empat silinder, 3.0 liter B57 diesel dan B58 petrol enam silinder sebaris, dan 4.4 liter twin-turbo V8. Turut dijangka nanti adalah F90 M5 yang menggunakan enjin 4.4 liter V8 dipertingkat dan mampu mengeluarkan sehingga 626 hp.

Turut akan ditawarkan adalah model plug-in hybrid yang menggunakan penjana kuasa sama seperti 330e, 740e dan X5 xDrive40e. Enjin empat silinder 2.0 liter digabungkan bersama motor elektrik dan bateri lithium-ion yang digunakan terletak di bawah lantai ruang simpanan belakang.

Suspensi double wishbone pada bahagian hadapan juga diperbaiki, dengan penggunaan lebih komponen aluminium untuk mengurangkan beratnya, sementara suspensi belakang dengan lima sambungan juga direka kembali bersama geometri baharu, komponen aluminium lebih ringan dan keras serta tapak sambungan baharu. Turut akan ditawarkan sebagai pilihan tambahan adalah suspensi sport, penyerap dinamik, stereng empat roda dan pacuan empat roda xDrive.

SPYSHOT: BMW 5 Series G30 M Sport

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required