Nissan Serena generasi kelima dipanggil balik kerana kerosakan dan risiko kebakaran pada sistem start/stop

2016-nissan-serena-bm

Dilancarkan di Jepun hanya dua bulan yang lalu, Nissan Serena baharu sudah terpaksa dipanggil balik kerana masalah pada sistem start/stop enjinnya. Secara keseluruhan, 9,481 unit Nissan Serena generasi kelima ini terkesan oleh panggilan balik tersebut.

Masalahnya berpunca daripada litar elektrikal starter-generator – akibat rintangan yang tidak mencukupi, arus yang tinggi menyebabkan pemulaan semula enjin boleh mengakibatkan kerosakan bahagian dalaman, seterusnya litar pintas.

Ini juga menyebabkan fungsi start/stop tidak berfungsi dengan betul dan paling teruk, generator boleh terbakar. Nissan menyarankan pengguna menutup ciri start/stop sehingga kerja penukaran dilakukan.

Menurut Reuters, satu kejadian telah dilaporkan, dengan sedikit kebakaran kecil. Nissan juga dilaporkan sudah memberhentikan penghantaran minggu lalu akibat daripada panggilan balik ini.

Walaupun jumlah penghantaran adalah tinggi, sebenarnya hanya 600 unit sahaja yang sudah tiba pada pelanggan. Selebihnya sama ada masih dalam proses penghantaran atau di pusat pameran sekitar Jepun. Nissan menjangka meneruskan kembali penghantaran pada minggu hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required