Projek MRT Lembah Klang ketiga dalam perancangan

MRT_Sg_Buloh

Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) mengesahkan Projek MRT Lembah Klang bagi laluan ketiga sedang dirancang, malah melibatkan kawasan pusat bandar dan berkemungkinan menjadi laluan bawah tanah sepenuhnya.

Menurut Pengarah Komunikasi Strategik dan Hal Ehwal Pihak Berkepentingan Datuk Najmuddin Abdullah, pihaknya telah melantik perunding bebas untuk mengkaji rancangan itu dan dijangka menyiapkan laporan pertamanya pada suku pertama tahun depan, laporan Bernama.

“Buat masa ini, laluan ketiga MRT sedang dalam peringkat kajian dan dijangkakan hasil daripada kajian tersebut dapat dilihat pada suku pertama tahun hadapan atau suku keempat tahun ini. Daripada hasil kajian tersebut, baru kita dapat kongsikan lebih banyak maklumat yang berkaitan dengan laluan ini,” katanya kepada pihak media di dalam taklimat perkembangan terkini projek MRT Lembah Klang.

Katanya lagi, lalua ketiga ini dirancang berbentuk bulatan dan tidak terlalu panjang yang bakal memberi perkhidmatan di kawasan pusat bandar di samping berkemungkinan menjadi laluan bawah tanah sepenuhnya.

MRT Testing Semantan

Mengenai perkembangan terkini projek MRT Lembah Klang, beliau berkata, sebanyak 58 tren yang diperlukan bagi fasa pertama dan kedua Jajaran Sungai Buloh-Kajang (Jajaran SBK) dijangka tiba secara berperingkat sebelum akhir tahun ini dan bakal menjalani tempoh pengujian secara intensif bermula 1 Oktober ini.

“Bagi fasa pertama Jajaran SBK, sebanyak 24 tren akan digunakan di mana 18 tren akan digunakan untuk operasi harian manakala selebihnya digunakan sebagai tren simpanan pada waktu kecemasan. Setakat ini, kami telah menerima lebih daripada 40 buah tren lebih awal daripada yang dijadualkan dan ia akan melalui proses ‘fitting’ serta ‘setting’ di depot terlebih dahulu seperti pemasangan tempat duduk dan sebagainya,” katanya.

Fasa pertama Jajaran SBK dari Stesen Sungai Buloh ke Stesen Semantan akan mula beroperasi Disember ini manakala baki laluan dari Stesen Semantan ke Stesen Kajang akan mula beroperasi pada Julai 2017.

Projek sepanjang 51 kilometer melibatkan 31 stesen itu melibatkan kos sebanyak RM23 bilion dan telah 89 peratus siap setakat ini.

Najmuddin berkata kadar tambang sepanjang Jajaran SBK ini akan diumumkan kerajaan dalam masa terdekat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required