Lexus Australia panggil balik model RX kerana masalah beg udara hadapan bahagian penumpang

hr_15rx_23-e1458784465131-630x311bm

Lexus Australia mengumumkan panggilan balik (recall) yang melibatkan 113 unit SUV Lexus RX yang dikeluarkan antara November 2015 dan Februari 2016. Ini termasuk model RX200t, RX350 dan RX450h, kerana permasalahan yang memberi kesan kepada beg udara hadapan bahagian penumpang.

Syarikat itu menjelaskan bahawa kenderaan yang terlibat dilengkapi dengan inflator beg udara jenis hibrid, yang menggunakan kombinasi gas mampat dan pendorong (propellant) untuk mengembungkan beg udara, dan terdapat kemungkinan ada inflator yang tidak dikimpal dengan betul atau tersalah pasang semasa di kilang.

Sekiranya terjadi, gas termampat tersebut boleh masuk ke dalam inflator seterusnya menyebabkan pengembungan beg udara yang tidak sekata tanpa arahan (secara sendiri). Ini boleh terjadi apabila kenderaan diletakkan atau tidak digunakan bagi tempoh masa yang lama dalam suhu persekitaran yang tinggi.

2016-lexus-rx-350-f-sport-16-e1443168009602-630x300bm

Dalam keadaan tertentu, beg udara yang kembung dengan cara ini boleh meningkatan risiko kecederaan dan kemungkinan terlibat dalam kecelakaan. Setakat ini masih belum ada kes yang dilaporkan disebabkan masalah ini.

Lexus Australia akan menghubungi pemilik kenderaan yang terlibat dan wakil pengedar Lexus akan menukar beg udara hadapan bahagian penumpang kenderaan tersebut.

Kami telah menghubungi Lexus Malaysia untuk bertanyakan status kenderaan model RX di Malaysia dan maklumat terkini akan diberitahu apabila diperolehi nanti. Panggilan balik ini tidak ada kaitan dengan panggilan balik berkenaan beg udara Takata sebelum ini yang melibatkan jutaan kenderaan di seluruh dunia.

Galeri: Lexus RX 200t F Sport

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required