mitsubishi-gt-phev-concept-01-630x393

Hujung bulan ini, Paris akan menjadi perhatian dunia dengan berlangsungnya Pameran Permotoran Paris 2016 dan dijangkakan banyak model-model menarik peringkat global akan membuat penampilan sulung. Antara yang tidak akan ketinggalan daripada berbuat demikian adalah Mitsubishi melalui model SUV konsep GT-PHEV ini.

Disifatkan sebagai memberi gambaran terhadap SUV mewah jenama itu untuk masa hadapan, ia dilengkapi dengan sistem plug-in hybrid EV (PHEV) dengan tiga motor yang dibangunkan oleh Mitsubishi. Dari rekaan bagian depan, jelas ia menerapkan pendekatan Dynamic Shield, dengan rekaan keseluruhan sebuah SUV saiz penuh.

Sistem PHEV berkenaan adalah dari generasi akan datang dengan bateri berkapasiti tinggi yang digandingkan dengan tiga motor dengan janaan kuasa yang tinggi – satu di depan dan dua di belakang – yang mampu memberikan jarak pergerakan 120 km di dalam mod elektrik sepenuhnya.

Ia juga dilengkapi dengan sistem 4WD sepenuh masa serta sistem khusus Mitsubishi yang dikenali sebagai Super All Wheel Control (S-AWC). Jarak perjalanan keseluruhan yang mampu dicapai oleh sistem ini ialah 1,200 km. Seperkara yang menarik tentang rekaan baharu ini; Mitsubishi menjelaskan bahawa syarikat itu ingin memberikan tanggapan bawah model konsep ini seperti lahir daripada satu bongkah besi tunggal yang kukuh dan padat.

Bahagian dalamannya menggunakan penggayaan papan pemuka melintang yang mewujudkan rasa suasana yang lebih luas. Kemasan pula menggunakan material kulit dalam warna Burgundy, sama dengan yang ada pada bahagian panel bumbungnya.