Menteri perjelas isu plat nombor pendaftaran khas

KL_Plate

Berikutan bantahan orang ramai terhadap bidaan sifar bagi beberapa nombor pendaftaran khas kenderaan, Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Aziz Kaprawi menjelaskan, selain Yang di-Pertuan Agong dan Sultan, ia hanya diperuntukan untuk Perdana Menteri (PM), Timbalan Perdana Menteri (TPM) dan para menteri Kabinet sahaja.

Manakala hanya tujuh nombor pendaftaran khas diperuntukan untuk kerabat diraja, sementara dua untuk PM serta TPM, laporan The Sun.

“Menteri Kabinet pula hanya sekali sahaja layak menerima faedah untuk memilih mana-mana nombor pendaftaran sepanjang jawatan dipegang. Manakala timbalan menteri tidak menerima faedah ini. Malah saya sendiri tidak layak menerimanya,” ujarnya sambil menambah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sentiasa memastikan prosedur dipatuhi apabila menganugerahkan nombor pendaftaran khas kepada individu.

Beliau turut berkata, nombor pendaftaran khas ini diberikan kepada menteri Kabinet, PM dan TPM kerana mereka ini tergolong sebagai pegawai tertinggi pentadbiran kerajaan persekutuan.

Kenyataan daripada Aziz ini adalah bagi memperjelaskan persoalan yang ditimbulkan oleh orang awam mengenai “Anggota Pentadbiran Kerajaan” bagi dua nombor pendaftaran “V 38” dan “V 6”, dengan sifar bidaan dalam senarai yang diedarkan oleh JPJ bulan lalu.

Beliau juga mengulangi bahawa tiada kakitangan awam diberi keistimewaan semasa proses pembidaan baru-baru ini iaitu yang melibatkan “F 1 hingga F 9999” (Putrajaya) dan “V 1 hingga V 9999” (Kuala Lumpur).

Nombor pendaftaran kenderaan baharu, “V” telah menerima bidaan sejumlah RM22 juta sekaligus mencatatkan rekod baharu bagi JPJ. Di mana nilai itu dianggap luar biasa apabila 15,000 individu dan syarikat membidanya, melebihi jumlah 10,000 nombor pendaftaran ‘V’ yang ditawarkan. Manakala “F” pula mencatat bidaan sebanyak RM17 juta iaitu darupada 2,276 nombor yang berjaya didaftarkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required