1.2 juta rakyat Malaysia memandu tanpa lesen – JPJ

malaysian driving license 001

Seramai 1.2 juta rakyat Malaysia dikesan layak untuk mendapatkan lesen memandu, tetapi tidak berbuat demikian, ulas Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Nadzri Siron.

Katanya, JPJ semakin giat mengadakan kempen bagi meningkatkan kesedaran masyarakat tentang kepentingan memiliki lesen memandu kenderaan yang sah serta akan memastikan mereka mendapatkan lesen berkenaan. Ia adalah selaras dengan Pelan Keselamatan Jalan Raya 2014-2020 yang menyasarkan pengurangan sehingga 50% kadar kemalangan maut di negara ini yang mana sebanyak 62% adalah membabitkan kemalangan motosikal, laporan Bernama

“Belum dikenal pasti sama ada mereka ini langsung tidak mempunyai lesen kerana memang tidak mahu memandu, tidak memiliki kenderaan atau semata-mata bergantung kepada pengangkutan awam dan sebagainya. Walau bagimana pun, bilangan mereka ini perlu dikesan puncanya agar tidak berlaku sebarang masalah keselamatan di jalan raya lebih-lebih lagi jika mereka memandu tanpa lesen,” ujarnya kepada pihak media selepas Majlis Penutup Perkhemahan Kadet JPJ Peringkat Kebangsaan 2016 di Pusat Kokurikulum Jabatan Pendidikan Negeri Perlis.

highway driving

“Sebanyak 18.8 juta kenderaan berdaftar yang masih aktif di negara ini melibatkan 14 juta pemandu. Maka kerajaan perlu memastikan orang ramai dan generasi akan datang mempunyai sikap dan amalan pemanduan yang mengutamakan keselamatan serta mematuhi undang-undang,” katanya lagi.

Mengikut statistik, 6,700 kemalangan maut direkodkan tahun lepas dan bilangan itu adalah membimbangkan, apatah lagi 30% daripada jumlah berkenaan membabitkan pelajar sekolah.

Sehubungan itu, Nadzri berkata program perkhemahan kadet JPJ adalah antara usaha memperkasa disiplin serta jati diri peserta dalam mematuhi peraturan dan undang-undang keselamatan jalan raya sejak di peringkat sekolah.

“JPJ bekerjasama secara NBOS (Strategi Lautan Biru Kebangsaan) dengan Kementerian Pendidikan, Kementerian Pengangkutan dan institut memandu untuk kemudahan para pelajar bagi mendapatkan lesen motosikal (B2).

“Pelajar berumur 17 tahun ke atas layak mendaftar di sekolah untuk proses mendapatkan lesen B2 di mana pegawai JPJ dan institut memandu akan mengendali kelas menunggang motosikal di sekolah-sekolah sebelum pelajar mengambil peperiksaan memandu di pusat ujian,” jelasnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required