hyundai-rn30-concept-bm

Hyundai bakal membawa model konsep RN30 ke pentas Paris Motor Show yang bakal berlangsung minggu hadapan dan sebelum itu, nah… ini teaser imej rasminya. Hot hatch ini dibangunkan berasaskan model generasi terkini i30.

Seperti mana model konsep sebelum ini termasuk RM16 N dan RM15, RN30 juga kelihatan sedikit pelik tetapi cukup menonjol. Ditampilkan dengan dapra yang membonjol, roda yang besar, rupa yang agresif dengan gril haksagon yang besar serta lampu utama yang tajam. Malahan lampu kabusnya juga besar dan splitter hadapannya jelas memperlihatkannya umpama sebuah jentera lumba.

Walau bagaimana pun, pastinya model produksi bagi i30 N tidak keterlaluan sebegitu. Lihat foto-foto spyshot di bawah. Ia masih mengekalkan konsep sporty dan pastinya lebih berketerampilan berbanding model standard i30. Ini termasuklah lampu nyalaan siang LED yang melintang (berbanding menegak pada i30), roda yang besar dengan jaluran biru, brek yang besar bersama angkup brek berwarna merah dan dua paip ekzos yang besar yang terletak bersebelahan.

Berkenaan i30 N, ia merupakan model pertama Hyundai di bawah jenama prestasi N, bakal diperkenalkan tahun hadapan dengan dua versi – standard N dan satu lagi dilengkapi pek prestasi, seperti Golf GTI. Ia mampu menghamburkan kuasa melebihi 260 hp dari enjin 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder, menyasarkan Volkswagen Golf GTi, Ford Focus ST dan Peugeot 308 GTI sebagai saingan

Enjin dengan kuasa yang tinggi ini, sedang dibangunkan, berdasarkan video yang disebarkan oleh Hyundai sendiri baru-baru ini. Di mana sekitar 40% pembangunan i30 N adalah terkini, dengan enjin baharu, transmisi, suspensi, peresap yang dipertingkatkan serta beberapa elemen yang dinaik taraf termasuk bagi roda, stereng dan dapra yang lebih besar.

Model standard i30 juga akan didedahkan di Paris Motor Show minggu hadapan.