SPYSHOT: Hyundai i30 N diuji – pamer muka agresif

Hyundai-i30-N-Spyshots-03_BM

Sebelum ini, Hyundai telah menyiarkan video ‘teaser’ hot-hatch sebenar dari mereka iaitu Hyundai i30 N yang telah memperdengarkan bunyi enjin yang sangat menggiurkan. Kini imej jentera berprestasi tinggi dari Korea berkenaan dilihat sedang diuji, memperlihatkan muka hadapannya yang begitu agresif.

Hyundai juga sebelum ini telah menyiarkan imej teaser i30 generasi berikutnya (model standard, bukan model berprestasi tinggi N) yang akan membuat kemunculan sulung di Paris Motor Show 2016 pada Oktober nanti, jadi muka sebenar unit yang sedang diuji ini agak mudah untuk dibayangkan. Lampu hadapan projektor dilihat sama dengan versi standard, tetapi lampu nyalaan siang LED pada model N ini diletakkan pada kedudukan melintang, berbanding menegak pada model biasa.

Imej ini juga memaparkan dengan jelas ciri-ciri seperti liang kemasukan hadapan, roda aloi bersaiz besar dengan serlahan berwarna biru, angkup brek besar berwarna merah dan dua tip ekzos juga bersaiz besar pada setiap sisi belakang. Dijangkakan model produksi versi N ini turut akan dilengkapi dengan sayap belakang yang lebih besar dari model standard.

Hyundai-i30-N-Spyshots-05_BM

Hyundai i30 N merupakan model pertama talaan divisi prestasi tinggi Hyundai yang dijenamakan sebagai N (seperti AMG-Mercedes dan BMW M), dan ia akan diperkenalkan dalam dua versi tahun hadapan – varian N standard serta varian yang dilengkapi dengan performance pack. Hatchback berprestasi tinggi ini akan dijana enjin 2.0 liter turbo empat silinder berkuasa lebih dari 260 hp, dan menyasarkan Volkswagen Golf GTi, Ford Focus ST dan Peugeot 308 GTI sebagai saingan.

Enjin berprestasi tinggi berkenaan kini masih lagi dalam pembinaan, dan seperti yang boleh disaksikan pada video teaser yang disiarkan sebelum ini, ia menampilkan bunyi yang ‘meletup dan bersepah’ ketika beraksi seakan bunyi yang dihasilkan oleh Mercedes-AMG A45, membezakan ia dari i30 versi standard. Hyundai mendakwa model baharu N yang akan diasaskan dari i30 generasi ketiga berkenaan adalah 40% baharu, termasuk enjin, transmisi serta suspensinya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required