Sindiket kereta klon: Kastam tubuh pasukan khas untuk siasat jika ada anggotanya terlibat

Cloned-cars-1

Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) bakal melaksa­nakan proses pemutihan ter­hadap anggotanya sekiranya ada yang dikenal pasti bersekongkol dalam sindiket kereta klon. Menurut Ketua Pengarahnya, Datuk Seri Khazali Ahmad, JKDM akan menubuhkan satu pasukan khas bagi melakukan siasatan lebih terperinci sama ada wujud ‘orang dalam’ jabatan itu yang terlibat atau menjadi dalang dalam sindiket tersebut.

“Jika siasatan mendapati ada unsur penglibatan, individu tersebut bukan setakat akan digantung kerja. Bahkan kita akan serahkan kepada pihak berkuasa untuk dihadapkan ke muka penga­dilan,” katanya kepada Utusan Malaysia bagi mengulas fungsi pasukan khas oleh JKDM yang ditubuhkan dalam usaha membanteras sindiket yang membawa masuk kenderaan mewah dari Singapura ke negara ini untuk dijadikan kereta klon.

Dalam masa yang sama, beliau turut memaklumkan pasukan khas itu akan memberi tumpuan khusus untuk melakukan siasa­tan terutamanya di kawasan sempadan Johor dan Singapura.

“Kami juga mengadakan perbincangan bersepa­du antara agensi dan jabatan ber­kaitan perlu dilakukan bagi mengekang kegiatan sindiket kereta klon. Ini kerana kerjasama di antara semua pihak sangat diperlukan bagi tujuan yang sama,” ujarnya lagi.

Baru-baru ini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menahan empat individu termasuk seorang kerani wanita bahagian pendaftaran kenderaan Jabatan Pengangkutan Jalan negeri Kedah bagi membantu siasatan berkaitan sindiket kereta klon dari Singapura.

Susulan penahanan itu, SPRM memburu empat lagi saki-baki sindiket kereta klon termasuk dua anggota penguatkuasa JPJ Kedah yang disyaki menyalahgunakan sistem pendaftaran agensi itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required