Mercedes-Benz SLC Roadster dilancar dalam dua varian – SLC 200 RM398,888 dan SLC 300 RM468,888

mercedes-benz-slc-bm-1

Turut dilancarkan pada majlis yang sama dengan C-Class Cabriolet adalah sebuah lagi kenderaan dengan bumbung boleh buka dan terletak dalam kategori ‘Dream Cars’ oleh Mercedes-Benz iaitu roadster Mercedes-Benz SLC. Gaya kenderaan ini diambil daripada model SLK dan kini adalah wakil pengganti bagi penawaran kenderaan roadster saiz kecil Mercedes-Benz.

Kesemuanya ada dua varian bagi SLC iaitu SLC 200 yang dijual pada harga RM398,888 dan SLC 300 AMG Line pada RM468,888 (termasuk GST, tanpa insurans). Jaminan yang diberikan adalah selama empat tahun tanpa had batuan. Kedua-duanya menggunakan enjin sama – empat silinder 1,991cc petrol dan padanan transmisi automatik 9G-TRONIC namun mempunyai kuasa berbeza; 184hp dan 300Nm untuk SLC 200 dan 245hp dan 370Nm bagi SLC 300.

Bahagian hadapan kenderaan telah direka semula daripada model SLK dengan lampu utama bentuk baharu (LED Intelligent pada kedua-dua model) bersama gril ‘diamond’ baharu, sementara tiga corong udara yang lebih agresif turut digunakan pada bahagian bampar hadapan.

Pada bahagian belakang pula, terdapat lampu LED serta kemasan yang disepadukan bersama corong ekzos. Kedua-dua model menggunakan rim aloi 18 inci – lima cabang berpecah pada SLC 200 dan AMG dua tona pada SLC 300. Selain itu, SLC 300 juga mendapat bahagian hadapan serta bampar belakang AMG, Night Package dengan kemasan hitam berkilat dan pin krom pada gril.

Pada bahagian dalam, tidak banyak yang berubah, dengan penambahan paparan tengah COMAND lebih besar (daripada 5.8 inci ke 7.0 inci), stereng AMG, paparan pelbagai informasi warna baharu dan tombol gear daripada model A 45 AMG. SLC 200 menggunakan kemasan aluminium gelap dengan corak seperti gentian karbon sementara SLC 300 menggunakan panel hitam berkilat.

Bumbung besi pada SLC boleh beroperasi sehingga pada kelajuan 40km/j dan bahagian penghadang but belakang semi automatiknya pula kini boleh menggunakan sistem Keyless-GO.

Pakej standard pada SLC 200 adalah suspensi sports, kemasan kulit dalam AMG Line, tempat duduk, stereng dan cermin memori, pengawal suhu dua zon Thermotronic dan penghadang angin Airguide.

Kelengkapan lain termasuk sistem informasi dan hiburan 20 CD bersama navigasi Garmin Map Pilot dan Apple CarPlay, kamera undur, Adaptive Highbeam Assist Plus, Pre-Safe dan Active Brake Assist. SLC 300 mempunyai penambahan sistem kemasukan tanpa kunci Keyless-GO, kemasan kulit Nappa, bumbung panoramik elektrokromik Magic Sky Control, sistem bunyi Harman Kardon dan navigasi COMAND Online.

Mercedes-Benz SLC 200



Mercedes-Benz SLC 300


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required