Nissan Micra 2017 tunjuk semangat dalam segmen B

1mdh15274-850x567bm

Salah satu model yang menarik perhatian semasa di Paris Motorshow adalah Nissan Micra 2017. Sebabnya, sebelum ini Nissan Micra (juga dikenali sebagai March) hanya nampak seperti kenderaan biasa tetapi bagi model baharu yang akan mula dijual di Eropah pada tahun 2017 ini, ia mempunyai gaya lebih sporty dan agresif.

Konsep rekaannya banyak diwarisi daripada model konsep Sway yang dipamerkan semasa Geneva Motor Show tahun lepas, namun sudah tentu beberapa bahagian tertentu disesuaikan untuk kereta produksi.

Ramai pengkritik yang mengatakan Micra 2017 mempunyai bahagian yang kelihatan seperti kenderaan pesaing seperti Ford Fiesta dan Peugeot 208 tetapi yang nyata, Nissan mempunyai cara untuk meletakkan identiti sendiri seperti gril hadapan V yang sudah menjadi tanda unik Nissan, tiang tengah yang diwarnakan hitam, dan apabila bersambung dengan cermin belakang menimbulkan visual bumbung seperti terapung dan lampu belakang bentuk boomerang.

Untuk memacu Micra 2017, Nissan menyediakan tiga pilihan enjin iaitu tiga silinder petrol turbo 900cc (90 hp / 140 Nm), tiga silinder NA petrol 1.0 liter (73 hp / 95 Nm) dan empat silinder diesel 1.5 liter (90 hp / 220 Nm). Semua enjin ini dipadankan dengan transmisi manual lima kelajuan secara standard namun kotak gear CVT turut diberikan sebagai pilihan.

Selain enjin, Nissan Micra 2017 turut mempunyai kelengkapan teknologi baharu lain iaitu Active Ride Control dan Active Trace Control. Dengan adanya sistem ini, keselesaan di dalam kenderaan dapat dipertingkat, understeer dapat dikurangkan dan pengendalian lebih ‘tajam’.

Untuk aspek keselamatan dan bantuan pemandu pula, Nissan Micra 2017 dilengkapi Lane Departure Prevention, Intelligent Emergency Braking dengan pengesan pejalan kaki, Intelligent Around View Monitor, Traffic Sign Recognition, High Beam Assist dan Blind Spot Warning..

2017-nissan-march-12-850x446bm

Daripada laporan media Amerika Syarikat, Micra 2017 tidak akan memasuki pasaran itu kerana Nissan sudah ada model Versa (dikenali sebagai Almera di Malaysia) dan ia mempunyai kos yang sama, tetapi Versa menawarkan lebih ruang dan lebih kuasa. Walaubagaimanapun, Nissan Micra 2017 nampak lebih menarik dan jika dijual pada harga sama seperti Almera di Malaysia, pastinya akan menarik minat orang ramai, seterusnya memberi cabaran kepada Honda Jazz, Peugeot 208, Renault Captur, Ford Fiesta, Chevrolet Sonic dan banyak lagi kereta di dalam segmennya.

Untuk menjadikan keadaan lebih menarik, seorang pereka dari Hungary, X-Tomi Design telah mereka lukisan komputer bagi Nissan Micra 2017 versi Nismo. Lukisan digital ini dihasilkan berdasarkan rupa asas March 2017 dan identiti Nismo. Macam mana? Cukup menarik?

Nissan Micra 2017 tunjuk semangat dalam segmen B

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required