Mercedes-Benz C350e plug-in hybrid dilancarkan secara rasmi di M’sia – CKD, harga bermula RM290k

mercedesbenz_c350e-1-bm

Setelah dipertontonkan buat pertama kali di Malaysia Ogos lalu, Mercedes-Benz hari ini dengan rasminya melancarkan model plug-in hybrid terkini jenama itu, Mercedes-Benz C 350 e pemasangan tempatan (CKD). Ia dijual pada harga bermula RM289,888.

Untuk pasaran Malaysia, tiga varian dengan perbezaan tahap kemasan ditawarkan; Mercedes-Benz C 350 e Avantgarde (RM289,888), Mercedes-Benz C 350 e Avantgarde (dengan kemasan dalaman AMG Line; RM294,888) dan Mercedes-Benz C 350 e AMG Line (dengan tambahan kemasan dalaman dan luaran AMG; RM299,888).

Seperti yang dapat dilihat daripada model yang dipamerkan pada majlis penlancarannya ini, unit di Malaysia turut didatangkan dengan perincian khas berwarna biru, misalnya pada bahagian lampu utama, brake caliper, pelekat hias serta emblem yang digunakan.

Ini merupakan susulan kepada langkah sama yang diambil oleh sebuah lagi jenama automotif Jerman, BMW yang memperkenalkan model dengan teknologi sama, BMW 330e iPerformance Sport plug-in hybrid, juga pada penghujung Ogos lalu.

Model ini dilengkapi enjin 2.0 liter empat-silinder dengan pengecas turbo yang talaannya mirip enjin yang ada pada model C 250, dengan janaan kuasa 211 hp dan tork 350 Nm. Selain itu, ia juga mempunyai kuasa tambahan 80 hp/340 Nm yang dihasilkan oleh motor elektrik yang turut melengkapi sistemnya; menjadikan gabungan kuasa maksimum yang mampu dikeluarkan ialah 279 hp dan 600 Nm.

Dengan semua angka ini, Mercedes-Benz C 350 e boleh bergerak dari keadaan pegun 0-100 km/j dalam masa 5.9 saat. Penggunaan bahan apinya pula berada pada kadar yang sangat menjimatkan; 2.1 liter bagi setiap 100 km/j berdasarkan kitaran European NEDC. Dalam mod elektrik sepenuhnya, ia dapat meliputi jarak 31 km, dengan kelajuan maksimum 130 km/j.

Bagi motor elektrik, ia menggunakan bateri lithium-ion sejukan cecair dengan voltan 6.2kWh yang terletak pada bahagian ruang barangan di belakang; kapasiti but pada model ini berkurangan daripada 475 liter kepada 335 liter.

Untuk caj sepenuhnya, ia memerlukan masa sekitar 1 jam 45 minit menerusi wallbox (ia dijual secara berasingan pada harga RM7,500, tidak termasuk pemasangan) khusus, atau kira-kira dua jam setengah jika menggunakan soket domestik standard 230 V seperti yang ada di rumah kediaman. Port pengecasnya terletak dibahagian bawah sebelah kanan pada lampu belakang.

Selebihnya, model ini meminjam kebanyakan ciri daripada Mercedes-Benz C 300. Antaranya, sunroof, sistem bunyi Burmester dengan 13 pembesar suara serta kawalan suhu automatik tiga zon Thermotronic.

Kit tambahan yang turut disediakan pula ialah suspensi udara Airmatic sebagai ciri standard serta Pre-Entry Climate Control (yang membolehkan pendingin hawa diprogramkan untuk dihidupkan pada masa-masa tertentu yang ditetapkan).

Turut ditawarkan ialah pakej pembiayaan kewangan daripada Mercedes-Benz Financial; ia menawarkan bayaran bulanan RM3,888 sebulan dengan tempoh tiga tahun bagi Agility Financing, termasuk Comprehensive Motor Insurance bagi tahun pertama. Dibandingkan dengan kaedah pembiayaan konvensional bagi tempoh lima tahun tanpa insurans pada kadar RM4,695 sebulan, pembiayaan ini lebih murah.

Bagi mendapatkan perincian lanjut berkaitan Mercedes-Benz C 350 e, sila layari laman Carbase.my.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required