Subaru WRX S4 tS – model edisi terhad yang berada dalam pasaran hanya untuk tempoh lima bulan

subaru-wrx-s4-ts-03_bm

Subaru sering mengeluarkan pelbagai model edisi terhad untuk barisan model WRX dan kali ini syarikat berkenaan menerusi divisi talaan berprestasi tingginya iaitu Subaru Technica International (STI) hadir dengan sebuah lagi model istimewa – WRX S4 tS.

Menurut Subaru, model ini dibina berasaskan model WRX S4 dan menerima kejuteraan dari model istimewa S207 serta akan dijual dalam masa hanya lima bulan iaitu sehingga 12 Mac 2017. Ia masih dijana oleh enjin boxer FA20 2.0 liter empat-silinder suntikan bahan terus dengan pengecas turbo dari model S4, berkuasa 300 PS pada takat 5,600 rpm dan tork maksima 400 Nm bermula 2,000 hingga 4,800 rpm.

Tork yang dihasilkan oleh enjin berkenaan telah dipertingkatkan sebanyak 10% semasa memecut dengan menggunakan komponen pada bahagian kemasukan udara serta ekzos yang telah diubahsuai. Kotak gear Sport Lineartronic CVT yang dipadankan pada enjin berkenaan juga telah ditambah dengan penyejuk minyak untuk meningkatkan keupayaan penyejukkannya.

Melengkapkan unit janakuasa ini, kesemua kuasa dari enjin dihantar ke keempat-empat roda menerusi sistem Symmetrical All-Wheel Drive Subaru dan tork diagihkan dengan sistem Active Torque Vectoring.

Pengendalian S4 tS ini dipertingkatkan menerusi penggunaan komponen suspensi dari STI sama seperti model S207, yang terdiri dari bar strut fleksible hadapan, draw stiffener fleksible hadapan, penyokong subframe belakang fleksibel serta set suspensi Bilstein yang ditala oleh STI dengan unit boleh laras Dampmatic II pada bahagian hadapan. Ia turut dipadankan dengan sistem brek Brembo 17-inci dengan angkup brek empat-silinder berliang pada bahagian hadapan.

Pada bahagian luaran, model edisi terhad ini menerima spoiler hadapan bahagian bawah yang besar, rim aloi forged dari BBS 19-inci rekaan STI, antena radio sirip yu berwarna hitam, dan jalur serlahan berwarna merah ceri pada gril mesh hadapan dan bampar belakang.

Kabin S4 tS ini pula menerima tempat duduk hadapan jenis bucket dari STI dibaluti kulit dengan kemasan semi-aniline hitam, panel instrumen istimewa dengan lencana tS Limited Edition serta pada kemasan pada bendul sisi. Empat warna badan ditawarkan untuk model edisi terhad ini merangkumi WR Blue Pearl, Crystal White Pearl, Ice Silver Metallic dan Crystal Black Silica.

Pelanggan turut boleh memilih model dengan versi NBR Challenge Package, sempena memperingati kejayaan Subaru pada perlumbaan Nürburgring 24-Jam dalam kategori SP3T untuk dua tahun berturut-turut iaitu 2015 dan 2016. Versi berkenaan akan menerima rim BBS 19-inci berwarna hitam, spoiler belakang gentian-karbon serta roda stereng balutan ultrasuede dengan tanda bahagian tengah berwarna perak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required