Ford Fiesta ST 2017 guna enjin 1.0 liter EcoBoost?

ford-fiesta-st-7-e1466599059223_BM

Berdasarkan laporan Auto Express, Ford Fiesta ST 2017 terbaharu selepas ini mungkin tidak lagi menggunakan enjin EcoBoost 1.6 liter untuk beralih kepada enjin yang lebih kecil; 1.0 liter.

“Kami menyedari lebih banyak perkara dan kemungkinan yang boleh dilakukan dengan enjin 1.o liter yang sedang dibangunkan ketika ini. Ia enjin yang bagus – menghasilkan bunyi yang menarik dan banyak tork ketika turbo berfungsi,” jelas Ketua Kenderaan Kecil Ford Europe, Darren Palmer.

Langkah ini sudah dijangkakan susulan daripada pengumuman Ford untuk mengurangkan kapasiti pengeluarannya kepada separuh kilangnya di Bridgend, Wales, yang menghasilkan enjin empat silinder sebelum ini.

Ini dilihat bertujuan untuk memberi lebih banyak ruang bagi pengeluaran enjin tiga silinder di sana, yang mungkin akan digunakan oleh Fiesta ST baharu nanti. Dengan menggunakan enjin baharu ini yang semestinya akan lebih ringan, aspek pengendalian Fiesta ST baharu nanti akan mempunyai satu lagi kelebihan.

Setakat ini, enjin 1.0 liter EcoBoost tiga silinder memberikan janaan 123 hp dan 170 Nm. Tetapi, pada jentera lumba Formula Ford, enjin turbocaj berkenaan sudah dilakukan modifikasi untuk membolehkannya mengeluarkan 202 hp kuasa. Jika Fiesta ST baharu nanti mampu mencapai angka yang sama, ia adalah lebih tinggi jika dibangdingkan dengan enjin sedia ada yang digunakannya; dengan kuasa 180 hp dan 240 Nm tork (tidak mengambil kira ST200).

“Masih terdapat permintaan yang tinggi terhadap ST. Ia agak jelas jika melihat kepada sambutan yang diterima oleh ST200. Tetapi kami ingin menawarkan lebih lagi; jadi jangkakan prestasi dan penjimatan yang lebih baik,” tambahnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required