Proton Saga-4k unit ditempah, 500 unit diserahkan; Proton Persona-14k unit ditempah, 2k unit diserahkan

protonsaga_bm_premium_ext-4

Pengeluar automotif nasional – Proton kini dilihat berada dalam landasan pemulihannya. Proton Saga yang baharu sahaja dilancarkan dua minggu lalu kini sudah pun mendapat tempahan sebanyak 4,000 unit, dan 500 unit daripadanya telah diserahkan pada pelanggan. Manakala untuk sedan segmen-B Proton Persona yang dilancarkan akhir Ogos lalu kini telah menerima 14,000 unit tempahan di mana 4,000 unit sudah pun sampai ke tangan pelanggan.

Setakat ini, angka-angka yang dicatatkan ini dilihat mencapai sasaran yang diumumkan Proton sebelum ini di mana Saga dijangka bakal dijual sebanyak 5,000 unit sebulan, manakala Persona pula disasarkan dapat dijual sebanyak 3,000 hingga 4,000 unit sebulan.

Proton telah menyusun semula strategi mereka tahun ini untuk memulihkan kembali prestasi mereka dengan pelan untuk melancarkan empat model baharu. Setakat ini, tiga model telah dilancarkan bermula dengan sedan premium segmen-D Proton Perdana, sedan segmen-B Proton Persona dan diikuti dengan sedan segmen-A Proton Saga. Dalam masa terdekat, Proton dijangka akan melancarkan pula MPV segmen-B yang diasaskan dari Suzuki Ertiga.

Proton_Persona_Premium_Ext-3

Proton juga telah menyusun semula pasaran modelnya agar tidak membunuh sesama sendiri di mana Proton Saga kini hanya ditawarkan dengan pilihan enjin 1.3 liter VVT dan Persona hanya ditawarkan dengan enjin 1.6 liter VVT. Kedua-dua model ini tampil dengan tiga varian bagi memberikan pilihan lebih luas untuk bajet pengguna, di mana varian paling asas diberikan pilihan transmisi manual dan CVT, sementara varian lebih tinggi hanya diberikan transmisi CVT.

Kami sudah pun menguji Persona 2016 di litar ujian Proton dan juga sesi pandu uji media ke Kuantan, manakala untuk Saga pula, kami telah pun mengujinya pada sesi pandu uji prebiu di litar ujian Proton. Anda juga boleh menyemak spesifikasi terperinci Persona baharu di sini dan Saga 2016 di sini. Bagi mereka yang berminat tentang perincian pembelian model-model baharu Proton ini pula, anda boleh menyemaknya dengan mengunjungi Carbase.my.

GALERI: Proton Saga 1.3L Premium CVT 2016

Proton Persona 2016 1.6 Premium CVT dengan kit badan

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required