PLUS perjelas isu caj Penalti Perjalanan Melebihi Tempoh (LJT) yang di’viral’kan di laman sosial

Bahaya menggunakan lebuhraya PLUS Gurun Pendang sekarang.Aku di denda 9.40 sen dan bayaran Tol 3.00 sahaja tapi di cas…

Posted by Damar Wulan on Saturday, 8 October 2016

Berikutan isu viral yang hangat diperkatakan di laman sosial berkenaan seorang pengguna lebih raya yang dikatakan dikenakan bayaran tambahan hanya kerana berada terlalu lama di kawasan Rehat dan Rawat (R&R) di Lebuhraya Utara Selatan (PLUS), pihak pengurusan lebuh raya berkenaan telah mengeluarkan kenyataan media untuk memperjelaskan hal tersebut.

Menurut PLUS, caj yang dikenakan berkenaan adalah caj Penalti Perjalanan Melebihi Tempoh Yang Ditetapkan atau ‘Long Journey Time‘ (LJT), dikenakan kepada sesetengah pengguna lebuh raya yang dilaksanakan oleh PLUS sebagai salah satu daripada langkah yang terpaksa diambil bagi membendung dan mengatasi kegiatan manipulasi kad transit tol di beberapa laluan yang dikenalpasti di lebuh raya kendalian PLUS.

Berdasarkan pemantauan dan kajian syarikat berkenaan, kegiatan manipulasi kad transit tol sering dilakukan oleh sesetengah pengguna lebuh raya yang tidak bertanggungjawab di beberapa lokasi yang dikenalpasti di lebuh raya. Di antara taktik yang digunakan oleh pihak-pihak tersebut adalah seperti menukar, menyimpan dan manipulasi kad transit tol dan sebagainya. Berdasarkan rekod PLUS, jumlah kegiatan manipulasi kad transit tol semakin meningkat setiap tahun.

Justeru itu, bagi membendung kegiatan tersebut, penalti LJT terpaksa dikenakan kepada transaksi tol di mana waktu masuk dan keluar daripada lebuh raya adalah meragukan berdasarkan pada satu formula atau pengiraan yang telah ditetapkan.

Penalti LJT boleh dikenakan kepada pengguna lebuh raya yang melebihi tempoh perjalanan dari satu plaza tol masuk hingga ke satu plaza tol di laluan tol sistem tertutup (di mana pengguna perlu mengambil kad transit ketika memasuki lebuh raya dan menyerahkan kad transit ketika membuat bayaran di plaza tol keluar). Pengiraan tempoh perjalanan bagi perjalanan tersebut adalah berdasarkan satu had kelajuan yang telah dikenalpasti.

Walau bagaimanapun, penalti LJT tersebut hanya boleh dikenakan sekiranya pengguna gagal memberi alasan atau bukti yang munasabah apabila melebihi tempoh perjalanan yang telah ditetapkan kepada petugas tol ketika membuat bayaran di plaza tol keluar.

Proton Perdana Test Drive 4

PLUS mempunyai rekod tentang semua kejadian kesesakan, kerja-kerja penyelenggaraan lebuh raya, kemalangan, kerosakan kenderaan dan sebagainya yang boleh menyebabkan pengguna melebihi tempoh perjalanan mereka di lebuh raya. Rekod tersebut dirujuk dan disemak oleh petugas tol sebelum penalti LJT boleh dipertimbangkan dan dikenakan.

Sebagai contoh, perjalanan mengikut satu kadar kelajuan yang dikenalpasti di antara Plaza Tol Gurun dan Pendang lazimnya hanya memakan masa 30 minit. Jumlah ini akan ditambah sebanyak 2.3 jam (138 minit) dengan mengambilkira kemungkinan pengguna tersebut berhenti rehat di R&R Gurun. Sekiranya pengguna tersebut keluar di Plaza Tol Pendang melebihi tempoh yang dikira dari waktu memasuki plaza tol Gurun tanpa alasan serta bukti yang munasabah, maka penalti LJT boleh dikenakan.

PLUS menegaskan akan membayar balik jumlah penalti tersebut seandainya pengguna dapat mengemukakan bukti mereka tidak melakukan sebarang aktiviti manipulasi kad transit tol. Pengendali gerai-gerai di kawasan R&R dan Hentian Sebelah yang bertugas melebihi tempoh masa perjalanan yang ditetapkan juga tidak dikenakan penalti LJT.

Pada masa yang sama, pihak PLUS juga sentiasa bekerjasama dengan pihak-pihak yang berkaitan termasuk Lembaga Lebuhraya Malaysia bagi mengenalpasti langkah-langkah lain yang boleh membendung dan mencegah kegiatan manipulasi kad transit tol dari masa ke masa.

Dalam perkongsian di laman Facebook yang diviralkan berkenaan, pengguna lebuh raya tersebut mendakwa dia dikenakan bayaran sebanyak RM9.40 untuk perjalanan dari plaza tol Gurun ke plaza tol Pendang, Kedah di mana bayaran sebenar untuk laluan tersebut hanyalah RM3.00. Dia juga mendakwa pihak PLUS mengesyaki ada penipuan yang dilakukan dan cas tambahan akan dikenakan sekiranya pengguna berada di kawasan R&R melebihi satu setengah jam, serta pengurusan lebuh raya berkenaan juga memberikan jawapan yang tidak pasti ketika dia menghubungi talian perkhidmatan pelanggan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • manusia kalau nakk menipu macam-macam cara…buatlah mcm mane pun..rasenye langkah terbaik nak elakkan penipuan kad ialah gunakan sistem elektronik..smart tag dan TNG..waiting time pun sekejap.jimat masa

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required