BMW M4 DTM Champion Edition – tanda penghargaan gelaran juara musim 2016, terhad 200 unit sahaja

bmw-m4-dtm-champion-edition-02-850x394-bm

Marco Wittman telah memenangi perlumbaan DTM musim 2016 bersama BMW Motorsport dan ia digunakan sebagai alasan baik oleh pengeluar kenderaan tersebut untuk menghasilkan model edisi khas – BMW M4 DTM Champion Edition. Menggunakan asas daripada model M4 Coupe, kenderaan ini terhad kepada 200 unit sahaja untuk seluruh dunia.

Bukan sekadar pelekat dan lencana edisi terhad sahaja, BMW M4 DTM Champion Edition mempunyai kuasa lebih daripada M4 versi produksi biasa – tambah 69 hp menjadi 500 hp dan tambah 50 Nm menjadi keseluruhannya 600 Nm. Jumlah ini adalah sama seperti M4 GTS dan terhasil daripada enjin khas ulang tahun BMW iaitu unit 3.0 liter enam silinder bersama teknologi suntikan air khas BMW. Seperti GTS juga, BMW M4 DTM Champion Edition mampu melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 3.8 saat dan laju maksimum 305 km/j.

Model edisi khas ini boleh didapati secara eksklusif dalam warna Alpine White, dengan gaya badan inspirasi daripada kereta lumba DTM. Komponen aerodinamik yang dibuat daripada gentian karbon terdiri daripada splitter hadapan, aero flick berhampiran lengkung roda, penutup cermin sisi, skirting sisi, diffuser belakang serta penghadang angin yang terletak di atas but.

Di dalam kenderaan dua tempat duduk ini, anda akan melihat tempat duduk bucket M Carbon yang dibalut dengan kulit Alcantara/Merino. Kulit Alcantara ini juga digunakan pada kebanyakan bahagian di dalam kabin dan stereng sport M dengan penanda tengah berwarna kelabu. Rollover bar berwarna putih pula menggantikan tempat duduk belakang.

Walaupun begitu, kereta ini bukanlah betul-betul ‘kosong’. Ia masih lagi datang dengan sistem navigasi profesional BMW, pendingin hawa, lampu hadapan adaptif LED dengan BMW Selective Beam, lampu belakang OLED, Park Distance Control di hadapan dan belakang serta cermin yang boleh memalapkan pantulan secara automatik.

Berat keseluruhan dapat dikurangkan dengan penggunaan bahan plastik yang diperkuat dengan gentian karbon (CFRP) seperti pada bonet, bumbung, penyokong panel instrumen dan diffuser belakang. Bahagian hujung ekzos sports kenderaan ini pula diperbuat daripada titanium.

Rim yang digunakan adalah unit M 666 20 inci yang diwarnakan Orbit Grey Matte (bentuk sama seperti M4 GTS tetapi berlainan warna) dan ia dibalut dengan tayar Michelin Pilot Sport Cup 2 (265/35 di hadapan dan 285/30 di belakang). Brek pula dari jenis M carbon-ceramic. Setiap bahagian suspensi kereta ini boleh dilaras secara individu.

Galeri: BMW M4 GTS

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required