Honda WR-V – lakaran rasmi SUV kompak didedahkan

honda-wr-v-sketch-850x498-bm

Honda telah mengeluarkan lakaran rasmi kenderaan SUV kompak Honda WR-V, yang akan membuat penampilan pertamanya semasa Pameran Permotoran Sao Paulo 2016 di Brazil bulan hadapan. WR-V diasaskan daripada Jazz dan akan mengisi ruang di bawah HR-V dan CR-V dalam barisan produk Honda.

Pembuat kenderaan dari Jepun itu memberitahu, berdasarkan kajian mereka terhadap keperluan pelanggan di Amerika Selatan, Honda R&D Brazil menghasilkan WR-V sebagai kenderaan yang merealisasikan rekaan SUV “kental dan urban” – yang popular di kalangan penggemar gaya hidup aktif – dan mempunyai pelbagai guna, dalam badan bersaiz kompak.

WR-V serba baru ini akan diperkenalkan kepada pasaran Brazil dan negara lain seperti Amerika Selatan, yang mana pasaran SUV-nya semakin berkembang. Tiada kenyataan dikeluarkan untuk pasaran negara lain setakat ini.

Honda-WR-V-Brazil

Bulan Mac yang lalu, spyshot dari Brazil muncul, menunjukkan sebuah crossover berasaskan Jazz sedang diuji, dan ia dijangka sebagai WR-V. Fikirkan WR-V sebagai “Cross Jazz”, seperti juga Volkswagen Cross Polo dan Hyundai i20 Active. Seperti dua kenderaan itu, WR-V juga datang dengan kelengkapan lebih bergaya seperti rel bumbung, plet penghadang lumpur dan kemasan hitam pada bahagian bawah badannya. Kali ini, Honda telah memberi rupa yang unik pada “Jazz SUV” untuk membezakannya dengan kenderaan asal. Dari tepi memang jelas ia adalah Jazz.

Ini juga bukanlah konsep baru, termasuk bagi Honda – Fit Twist, sebuah SUV berasaskan Jazz generasi sebelum ini pernah dipertonton di Brazil pada tahun 2012. Kali ini, Honda menggunakan nama “R-V” seperti barisan kenderaan SUV-nya yang lain. WR-V itu bermaksud “Winsome Runabout Vehicle”.


GALERI: Honda Fit Twist pasaran Brazil

Honda Jazz RS CVT Special Edition

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required