Konvokesyen kali keempat Sekolah Teknikal Mazda – lahir lebih ramai tenaga mahir dalam bidang automotif

mazda-convo-bm-2

Seramai 163 kumpulan pelajar Sekolah Teknikal Mazda telah pun menamatkan pengajian mereka dan bersedia untuk menghadapi alam pekerjaan sebenar serta memperkukuhkan lagi sokongan teknikal untuk jenama Mazda di Malaysia dalam majlis konvokesyen kali keempatnya.

Dari jumlah keseluruhan tersebut, 51 orang daripadanya adalah dari Program Perantis Mazda (MAP), 15 orang dari Program Pembaikan Badan dan Cat (pelajar kumpulan pertama untuk program ini), 69 orang dari program Juruteknik Tinggi Mazda dan 28 dari program Penasihat Servis Tinggi Senior Mazda.

Program Perantis Mazda (MAP) telah diwujudkan oleh Bermaz Motor pada tahun 2010 melibatkan pelaburan terhadap pembangunan modal insan lebih RM10 juta sehingga ke hari ini. Dalam majlis konvokesyen ini, pelajar MAP dari kumpulan keempat dan kelima telahpun menamatkan pengajian mereka.

Untuk memastikan pelajar-pelajar ini relevan dalam pasaran perkerjaan dan tidak terhad kepada jenama Mazda sahaja, mereka turut keluar berbekalkan Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 3 dari Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) Kementerian Sumber Manusia, Diploma dari Institute of Motor Industry Awards Limited (IMIAL-UK) dari UK, selain pengiktirafan sijil Mazda Master tahap F dari Program Master Mazda yang diinspirasikan dari Mazda Motor Corporation Jepun.

Para pelajar ini akan meneruskan pengajian mereka diperingkat lebih tinggi dalam program latihan Mazda Master iaitu untuk Tahap 1, Tahap 2 dan akhir sekali tahap 3.

MAP merupakan program pembangunan kemahiran automotif khas untuk lepasan SPM/SPMV. Calon yang terpilih akan menerima tajaan pelajaran penuh dari Bermaz Motor dan dijamin akan mendapat pekerjaan bersama Mazda sekurang-kurangnya dalam masa tiga tahun. Dalam tempoh pengajian tersebut, pelajar diberikan elaun bulanan dan akan diserapkan terus ke pusat servis Bermaz Motor di seluruh negara selepas menamatkan pengajian.

Objektif MAP adalah untuk menerapkan budaya latihan positif dalam membangunkan tenaga kerja mahir bagi memenuhi permintaan dalam industri automotif. Latihan adalah berdasarkan proses dalam alam pekerjaan sebenar dan dengan MAP, diharapkan tenaga mahir ini akan memberikan perkhidmatan terbaik untuk pelanggan di pusat-pusat servis Mazda.

Bermaz Motor juga mengumumkan Shell Malaysia Trading Sdn Bhd turut terlibat dalam menyokong MAP. Selama beberapa tahun kebelakangan ini, Shell telah mula menyokong pelbagai inisiatif pemasaran dan program yang dijalankan Bermaz Motor, dan terbaharu, Shell Malaysia telah menyumbangkan RM50,000 setahun untuk lima tahun akan datang bagi tujuan pembangunan modal insan. Shell juga merupakan rakan minyak pelincir untuk Bermaz Motor sejak 2008.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required