Singapura pertama kali uji bas tanpa pemandu

singapore-autonomous-bus-trial-1

Singapura melangkah lebih ke hadapan apabila bakal mengimplementasikan penggunaan bas tanpa pemandu. Kini ia bakal berada di peringkat ujian percubaan, di mana operasi ini adalah hasil usaha sama antara Nanyang Technological University (NTU) dan CleanTech Park. Malahan kemungkinan besar ia akan diimplementasikan di stesen Pioneer MRT pada masa hadapan.

Penguasa Pengangkutan Darat (LTA) negara berkenaan dan Institut Kajian Tenaga NTU akan mengendalikan sesi percubaan ini, di bawah perjanjian yang ditandatangani pada Jun tahun lalu bagi mewujudkan konsep mobiliti tanpa pemandu.

Bas satu tingkat sepanjang 12 meter ini boleh membawa 80 orang penumpang dalam satu masa, dijanakan oleh kuasa elektrik. Walau tidak dinyatakan jarak kilometer yang mampu dipacu, namun bas ini dikatakan boleh dicas di depoh dan juga di perhentian bas.

Klik untuk besarkan imej

Selain menyokong keupayaan pemanduan sendiri, bas ini turut dilengkapi dengan sejumlah pengesan dan kamera, bersama perkakasan posisi, yang membolehkan ia beroperasi tanpa pemandu.

“Buat masa ini, usaha sebegini hanya tertumpu pada kereta sahaja. Jadi ujian bagi bas tanpa pemandu ini adalah yang pertama di Singapura dengan mensasarkan peningkatkan keselamatan jalan raya, mengurangkan kesesakan kenderaan, mengurangkan pencemaran dan memberi cabaran kepada tenaga kerja,” ujar Lam Khin Yong, timbalan presiden NTU, seperti yang dilaporkan oleh Channel NewsAsia.

Percubaan lain yang melibatkan bas tanpa pemandu bersaiz sebenar ini termasuklah Bas Masa Hadapan Mercedes-Benz, yang dipandu sepanjang 19 km mengelilingi Amsterdam pada Jun lalu. LTA turut berharap dengan bas sedia ada berserta teknologi ini, ia mampu mengurangkan kadar kesesakan di Singapura.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required