Super KIP sasar kedudukan terbaik, basah atau kering meskipun sudah lama tidak berlumba di Litar Sepang

2016-Moto3-Khairul-Idham-Pawi-18-850x567

Hujung minggu ini akan berlangsung perlumbaan MotoGP di Litar Antarabangsa Sepang dan pastinya, pelumba dari Malaysia akan menjadi perhatian utama di litar sendiri ini. Antaranya adalah Khairul Idham Pawi (atau juga dikenali sebagai Super KIP), yang kini namanya semakin meningkat sejak beliau menjadi pelumba Malaysia pertama menjuarai perlumbaan GP, dengan memenangi perlumbaan Moto3 di Argentina April lalu – dalam keadaan litar basah.

Dalam perlumbaan-perlumbaan seterusnya, orang ramai sudah boleh mula melihat bahawa Super KIP mempunyai keistimewaan sendiri iaitu laju semasa keadaan jalan basah. Kami sempat bertanya kepada Super KIP dalam satu acara di Kuala Lumpur semalam, bagaimana beliau boleh laju dalam keadaan sebegitu, dan beliau sendiri sukar menjawabnya.

“Saya akan laju apabila rasa selesa di atas litar, bersama motosikal yang ditunggang,” itu sahaja jawapan ringkas beliau.

2016-Moto3-Khairul-Idham-Pawi-13-e1468752699456-850x784

Untuk perlumbaan di Litar Sepang hujung minggu ini, Super KIP menyatakan tidak sabar menunggu waktu ujian kerana sebenarnya, beliau sudah lama tidak berlumba di Sepang. Kali terakhir adalah dua tahun dulu semasa beliau berlumba dalam siri 250 cc Asia Dream Cup.

Walaubagaimanapun, beliau menyatakan sudah melakukan ‘ulang kaji’ berkenaan keadaan litar sekarang dan sentiasa akan berusaha untuk kedudukan terbaik, tidak kira sama ada keadaan jalan basah atau kering. Maklum balas seterusnya hanya boleh diketahui selepas melalui sesi ujian yang bermula pada hari Jumaat ini.

Selain Super KIP, dua lagi pelumba dari Malaysia akan menyertai saingan Moto3 iaitu Adam Norrodin dan Amirul Hafiq Azmi, manakala dalam kategori Moto2, Hafizh Syahrin dan Ramdan Rosli pula akan memberi cabaran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required