Salah guna laluan kecemasan semakin menurun – JPJ

JPJ_EMERGENCY_LANE1

Sejak tindakan tegas terhadap pelaku yang menyalah gunakan laluan kecemasan di lebuh raya oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Mei lalu, jumlah pesalah kini menurun. Memetik laporan The Sun, Pengarah Penguatkuasaan JPJ, Datuk Valluvan Veloo memaklumkan pemandu kini lebih memandang serius kesan daripada tindakan berkenaan, terutama ketika kesesakan lalu lintas.

Sejak 22 Mei hingga 25 Ogos lalu, seramai 2,783 pemandu dikesan melakukan kesalahan itu dengan seramai 806 pesalah trafik dihadapkan ke mahkamah. Daripada jumlah berkenaan, sejumlah 113 orang dikenakan saman dengan jumlah keseluruhan bernilai RM170,000; secara purata, kira-kira RM1,500 bagi satu kesalahan.

“Kesalahan berkenaan agak berleluasa dilakukan kerana pemandu tahun anggota JPJ atau polis tidak akan berada di situ sepanjang masa dan kemungkinan untuk ditangkap sangat nipis sebelum ini,” jelas beliau. Maklum balas daripada pemandu ambulans kepada JPJ juga menyatakan bahawa laluan berkenaan sekarang semakin lancar dan tidak selalu terhalang seperti sebelumnya.

“Kami cuba untuk mengubah sikap segelintir pemandu seperti ini. Dulu, hanya kompaun RM300 dikenakan. Tapi sekarang, terus ke mahkamah,” tambahnya. Tindakan ini adalah sebagai reaksi kepada kejadian di Lebuhraya PLUS di Air Keroh pada Mei lalu yang menyaksikan ambulans gagal tiba ke tempat kemalangan dengan cepat akibat laluan kecemasan dihalang oleh pengguna lain. Akibatnya, dua orang meninggal dunia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required