Syarikat penyedia pengangkutan awam harus contohi Prasarana bagi polisi bayaran balik – 4PAM

LRT rail pix Bernama

Persatuan Pengguna-Pengguna Pengangkutan Awam Malaysia (4PAM) telah mengemukakan cadangan agar syarikat penyedia pengangkutan awam lain turut menggunakan polisi yang sama yang diamalkan oleh Prasarana Malaysia Bhd dalam membuat bayaran balik kepada penumpang yang mengalami kelewatan.

Menurut Presidennya Ajit Johl, kenyataan yang diumumkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Nancy Shukri di Dewan Rakyat pada 31 Oktober lepas dianggap sebagai langkah positif bagi pengguna pengangkutan awam, laporan Bernama.

“Kami mahu ia menjadi amalan standard oleh semua penyedia pengangkutan awam. Pengusaha bas, sama ada antara bandar atau bas ekspres, pengusaha teksi dan semua pengendali tren seharusnya mempunyai polisi ini dan mekanisme mudah untuk membuat bayaran balik,” ujar beliau.

Tambahnya lagi, walau bagaimana pun Prasarana harus mengkaji semula syarat yang ditetapkan iaitu hak tuntutan itu terbatal dengan sendirinya jika pengguna masih meneruskan perjalanan dengan menaiki perkhidmatan Transit Aliran Ringan (LRT) atau KL Monorel.

Nancy dalam jawapan bertulis kepada soalan Datuk Koh Nai Kwong (BN-Alor Gajah) di Dewan Rakyat berkata polisi yang diamalkan Prasarana adalah sekiranya berlaku kelewatan yang melebihi 15 minit, pengguna mempunyai hak untuk menuntut kembali tambang yang dibayar atau mendapatkan kupon sebagai tiket ganti untuk perjalanan pada keesokan harinya.

Polisi sama akan diguna pakai untuk laluan Mass Rapid Transit (MRT) yang bakal dikendalikan Prasarana, dijangka beroperasi hujung tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required