Menteri sahkan tiada kenaikan tol untuk 2016 dan 2017

ldp-petaling-jaya-selatan-toll

Menurut kenyataan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof sebelum ini, empat lebuh raya iaitu Lebuhraya Penyuraian Trafik Johor Timur (EDL), Lebuhraya Senai-Desaru (SDE), Lebuhraya Kajang-Seremban (Lekas) dan Lebuhraya Koridor Guthrie (GCE) berhak menaikkan kadar tol pada tahun hadapan berdasarkan perjanjian konsesi lebuh raya semasa.

Namun, dalam penggulungan perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2017 peringkat kementeriannya pada persidangan Dewan Rakyat semalam, beliau berkata Jemaah Menteri pada 12 Okt 2016 lalu telah bersetuju memutuskan untuk menangguhkan cadangan pelarasan kadar tol bagi tahun 2016 dan 2017, menurut laporan Bernama.

Ini bermakna tiada kenaikan tol bagi 12 konsesi lebuh raya pada tahun ini dan tahun hadapan. Menurut beliau, selain dari empat lebuhraya berkenaan, terdapat lapan lebuh raya yang berhak menerima kenaikan tol pada tahun ini.

Lapan lebuh raya berkenaan ialah Lebuhraya Utara-Selatan (Plus), Link Kedua Malaysia-Singapura, Lebuhraya Shah Alam (Kesas), Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah (Elite), Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP), Butterworth-Kulim Expressway (BKE), Lebuhraya Seremban-Port Dickson (SPDH) dan Lebuhraya Pintas Selat Klang Utara Baru (NNKSB).

Dilaporkan, lapan lebuh raya itu berhak menaikkan kadar tol dan jumlah pampasan dianggarkan sebanyak RM593 juta perlu dibayar kerajaan jika tidak membenarkan kenaikan itu. Manakala jumlah pampasan bagi empat lebuh raya bagi tahun 2017 adalah sebanyak RM59.32 juta.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required