SPYSHOT: Kereta rasmi Presiden Trump berharga RM6.6 juta dilihat atas jalan, dibangunkan oleh GM

cadillac-the-beast-spyshot-850x446-bm

Amerika Syarikat secara rasminya kini mempunyai presiden baru apabila Donald Trump memenangi pilihan raya yang diadakan. Sebaik mengangkat sumpah pada Januari 2017 nanti, beliau bukan setakat akan diberi hak untuk menduduki Oval Office di White House, tetapi juga akan menerima limosin baru.

Kereta di dalam gambar ini adalah pengganti kepada kereta berperisai Presiden Obama yang dipanggil sebagai ‘The Beast‘ dan dibuat oleh General Motors. Pembangunannya mengambil masa lebih daripada dua tahun dan walaupun dilihat menggunakan pelekat samaran (camouflage), ia berkemungkinan masih akan mempunyai lencana Cadillac yang melekat di gril hadapan kerana seperti diasaskan daripada model XT5. Turut boleh dilihat adalah lampu hadapan yang lebih nipis.

Walaupun diberikan perubahan pada bahagian luar, kenderaan ini berkemungkinan besar akan menggunakan tetapan tempat duduk 2+3+2 yang sama. Menurut laporan Autoweek, selain perisai pertahanan dan ciri keselamatan kecemasan, ‘Beast’ baru ini juga mungkin akan menggunakan suspensi adaptif. Perisainya boleh menahan bedilan rocket-propelled grenade (RPG) atau improvised explosive device (IED).

Sementara itu, Fox News melaporkan bahawa spesifikasi kenderaan ini dirahsiakan atas sebab yang jelas, tetapi akan duduk di atas platform trak kerja berat, dengan catatan berat antara 6,804 kg dan 9,072 kg. Kereta itu juga dikatakan berkos USD1.5 juta (RM6.6 juta) setiap satu, sementara kos pembangunan yang dibayar oleh GM pula adalah sekitar USD15.8 juta (RM69.5 juta).

Kereta ini dijangka membuat penampilan pertama semasa majlis angkat sumpah Trump sebagai presiden Amerika Syarikat yang ke 45 tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required