NextEV Nio EP9 catat rekod kereta elektrik terpantas di Nürburgring, kuasa 1,360 hp dari empat motor elektrik

nio-ep9-front34-bm

Pembuat kereta dari China, NextEV telah memperkenalkan jenama kenderaan Nio mereka dan kereta pertama yang menggunakan nama ini adalah Nio EP9 – sebuah kereta elektrik prestasi tinggi. Bagi menunjukkan kemampuannya, kereta ini telah dibawa ke merata dunia untuk mencatat rekod pusingan terpantas dan paling baru, ia telah memecahkan rekod bagi kenderaan elektrik di litar Nürburgring.

Masa yang dicatat oleh Nio EP9 untuk satu pusingan lengkap 20.8 km di litar Nürburgring (atau juga dikenali sebagai ‘Green Hell’) adalah 7 minit 5.12 saat, sekaligus mengatasi rekod sebelum ini yang dicatat oleh Toyota TMG EV P002 7 minit 22.329 saat. Sebelum ini juga Nio EP9 sudah memecahkan rekod kenderaan EV di litar Paul Ricard, Perancis dengan masa lebih pantas 50 saat.

Kemampuan hebat Nio EP9 datang daripada empat motor elektrik dan empat kotak gear yang keseluruhannya mampu menghasilkan sehingga 1,360 hp dan boleh memecut dari 0-97 km/j (0-600 bs/j) dalam masa hanya 2.7 saat. Kelajuan maksimum yang mampu dicapai pula adalah 313 km/j.

Selain prestasi, bateri pada kenderaan ini juga boleh memudahkan penggunanya, dengan boleh dicas penuh dalam masa hanya 45 minit dan setelah itu, ia boleh bergerak sehingga 427 km. Dengan semua nombor prestasi ini, Nio EP9 boleh memberi saingan kepada model prestasi Tesla P100D.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required