VIDEO: Honda Civic Speedfactory Racing – B-series 2.0 liter turbo, 1,850 hp, FWD paling pantas di dunia

Jentera perlumbaan drag Honda Civic yang dibina Speedfactory Racing dari Washington, Amerika Syarikat telah mencatatkan rekod pecutan suku batu dalam masa hanya 7.61 saat, seterusnya dinobatkan sebagai kereta pacuan hadapan (FWD) paling pantas didunia buat masa ini.

Catatan masa 7.61 saat itu dicapai ketika Civic berkenaan berada pada kelajuan 320.96 km/j dan rekod speed trap dalam perlumbaan drag untuk kategorinya juga berjaya dipecahkan dengan catatan 323 km/j. Rekod-rekod ini dicatatkan semasa berlangsungnya perlumbaan ImportVsDomestic.com World Cup Finals di Maryland International Raceway.

Civic berkenaan merupakan jentera ubahsuai produksi, dan bukannya sebuah jentera perlumbaan prototaip. Ia masih menggunakan kerangka asal Civic hatchback produksi, bersama enjin produksi B-Series 2.0 liter. Ubahsuai pada enjin tersebut turut melibatkan pemadanan pengecas turbo gergasi dari Percision Turbo bersaiz 86 mm, menghasilkan kuasa maksima 1,850 hp.

Apa yang menarik, kesemua kuasa dari enjin berkenaan dihantar ke roda hadapan hanya menggunakan kotak gear dengan corak penukaran H-Pattern, tanpa mekanisma sequential-shifting.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required