Honda Beat dilancar – motosikal EEV pertama Malaysia berharga RM5,565, enjin PGM-FI 108.2 cc

honda-beat-launch-bm-23

Boon Siew Honda menambah penawaran produk skuter automatiknya dengan pelancaran model Beat FI. Model yang sudah berada di pasaran Indonesia dan seterusnya Filipina ini kini ditawarkan di Malaysia pada harga RM5,565, termasuk GST dan jaminan selama dua tahun atau 20,000 km. Pilihan warna yang diberikan pula ada empat iaitu hitam, biru, merah dan merah jambu.

Beat FI dikuasakan oleh enjin satu silinder empat lejang 108.2 cc dengan sistem suntikan bahan api dan ia digabungkan dengan transmisi automatik jenis CVT. Secara maksimum, padanan ini boleh menghasilkan sehingga 8.77 PS dan 9.14 Nm tork.

Enjin ini juga dapat memberikan penggunaan bahan api yang baik, iaitu 2.0 l/ 100 km hasil daripada sistem suntikan bahan api PGM-FI dan eSP. Catatan itu juga menjadikan Honda Beat motosikal pertama yang mendapat pengiktirafan kenderaan cekap tenaga (EEV) oleh kerajaan. Walaubagaimanapun, menurut timbalan pengerusi dan timbalan ketua pegawak eksekutif Boon Siew Honda, Datuk Seri Datuk Wira Tan Hui Jing, ia tidak memberikan mereka sebarang kelebihan untuk menurunkan harga motosikal ini kerana strukturnya adalah berbeza berbanding kereta.

Antara ciri unik bagi Beat, selain sistem suntikan bahan api PGM-FI adalah Combi Brake System (CBS), yang berfungsi untuk memberikan jarak berhenti lebih pendek dan selamat. Brek CBS ini akan diaktifkan apabila pengguna menggunakan tuil brek sebelah kiri secara kuat, dan ia akan membahagikan kuasa brek 50/50 ke bahagian depan dan belakang. Jika pada keadaan normal, setiap tuil masih lagi beroperasi secara biasa iaitu tuil kanan untuk brek hadapan dan tuil kiri untuk brek belakang.

Selain itu, Beat juga mempunyai Tuas Penguncian Brek yang dapat mengunci brek belakang apabila motosikal diletakkan tidak bergerak. Tuil untuk menguncinya terdapat di bahagian kiri. Brek yang digunakan pada skuter ini adalah daripada jenis cakera di bahagian depan dan dram di belakang. Tayar pula adalah bersaiz 80/90 di hadapan dan 90/90 di belakang.

honda-beat-launch-bm-8

Tangki minyak Beat adalah sebesar 4.0 liter, dan menurut ujian yang dilakukan oleh Honda, ia dapat memberikan jarak pergerakan sehingga 220 km. Kelajuan maksimum motosikal ini pula adalah 94 km/j.

Boon Siew Honda mensasarkan penjualan sebanyak 12,500 unit Beat setiap tahun dan ini, apabila digabungkan dengan penjualan model lain, diharap dapat membawa jenama motosikal Honda ke kedudukan pertama di Malaysia.

Berkaitan barisan produknya, Tan turut memberitahu bahawa Spacy akan dihentikan jualan secara berperingkat, diganti dengan model Beat ini manakala Forza 150 pula tiada dalam perancangan untuk dibawa masuk ke Malaysia kerana harganya mungkin boleh jadi agak mahal dan memberikan saingan sendiri kepada model Honda PCX.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required