Honda Civic 1.0 liter VTEC Turbo terjah China

civic-turbo-cn-00_bm

Dongfeng Honda telah memperkenalkan Honda Civic 180Turbo iaitu Civic yang dijana oleh enjin 1.0 liter VTEC Turbo untuk pasaran China pada Guangzhou Auto Show 2016 minggu lalu. Civic 180Turbo ini hadir dengan dua varian Comfort Edition iaitu versi transmisi manual dan juga CVT automatik.

Bahagian luaran, model 180Turbo ini kelihatan seiras dengan Civic 220Turbo iaitu model yang dijana enjin 1.5 liter VTEC Turbo, dengan sedikit perubahan. Model 1.0 liter ini tidak diberikan lampu hadapan LED tetapi hadir dengan lampu konvensional, dan ia diberikan roda aloi 16-inci dengan tayar 215/55R16, berbanding model 1.5 liter yang diberikan roda aloi berdiameter 17-inci.

Enjin 1.0 liter VTEC turbo ini diperkenalkan buat pertama kali pada Honda Meeting di Jepun tahun lalu. Semasa diperkenalkan, enjin tiga-silinder yang diberi kod P10A1 berkenaan didakwa mampu menghasilkan kuasa 127 hp/200 Nm. Namun, versi yang dipadankan pada Civic pasaran China ini adalah sedikit rendah iaitu 123 hp pada takat 5,500 rpm dan tork maksima 173 Nm bermula 2,000 hingga 4,500 rpm.

Selain dari dilengkapi mekanisma Kawalan Pemasa Injap Bervariasi (VTC) pada kedua-dua injap kemasukan dan ekzos, enjin dengan sistem suntikan bahan api terus ini turut menerima mekanisma Variable Valve Timing and Lift Electronic Control iaitu VTEC sebenar pada injap kemasukan.

Antara elemen penting lain yang turut ditampilkan pada enjin ini adalah liang kemasukan udara lebih tinggi, kepala silinder dengan kecekapan penyejukan lebih baik, omboh dengan ruang penyejukkan, injap ekzos dengan sodium serta pam minyak pelincir bervariasi. Enjin ini juga diberikan sistem start/stop automatik yang meningkatkan kecekapan bahan apinya. Ia juga menampilkan tali sawat pemasa di dalam pelincir, sama seperti pesaing terdekatnya iaitu enjin EcoBoost Ford 1.0 liter.

Untuk prestasi Civic 180Turbo ini, Honda mendakwa versi CVT mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa 11.3 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 200 km/j. Manakala untuk versi manual pula, ia memecut pada jarak yang sama dalam masa 11.6 saat dan mencatat kelajuan maksima 204 km/j. Versi CVT mencatatkan penggunaan petrol 5.0 liter untuk perjalanan sejauh 100 km, dan versi manual pula menggunakan 5.5 liter petrol untuk perjalanan yang sama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required