MPV Honda Jade facelift dilancarkan di China

honda-jade-fl-lead-e1479870387961_bm

Nampaknya pelanggan Honda di China ‘dihujani’ dengan pelbagai model menarik dari jenama berkenaan. Selain dari varian lebih mampu milik Avancier 1.5 liter turbo yang bakal menerjah pasaran tahun hadapan dan Civic 1.0 liter turbo, MPV enam-tempat duduk Honda Jade versi facelift turut dilancarkan pada Guangzhou Auto Show tahun ini.

Jade diperkenalkan pada pasaran China buat pertama kali pada 2013 dan untuk versi facelift kali ini, rekaan mukanya dikemaskini dengan signatur ‘Solid Wing’ Honda yang melibatkan gril hadapan, diapit lampu hadapan LED sepenuhnya.

Bampar hadapan turut diberikan rekaan baharu khususnya pada perumah lampu kabus. Bahagian belakang pula, Jade menerima lampu rekaan baharu menampilkan lampu undur yang lebih besar. Kemasan krom berbentuk-U baharu ditempatkan pada pintu tailgate, menghubungkan kedua-dua belah lampu belakang.

honda-jade-fl-rear-34-left-e1479870483833_bm

Honda Jade facelift dipadankan dengan dua pilihan roda aloi yang mana salah satunya adalah seiras dengan roda aloi Civic 1.5T pasaran Malaysia, manakala satu lagi dengan rekaan tujuh-jejari. Jade turut diberikan pemegang pintu bersalut krom.

Pada bahagian dalaman pula, kabin dengan enam-tempat duduk ini menampilkan konfigurasi yang boleh diubah dengan pelbagai bentuk. Menurut Honda, susun atur asas tempat duduk pada kabin belakang Jade direka dengan bentuk-V untuk memudahkan pergerakan antara barisan.

MPV ini masih lagi dijana oleh enjin NA 1.8 liter i-VTEC berkuasa 139 hp/174 Nm, yang diambil dari model pre-facelift. Enjin 1.5 liter turbo berkuasa 156 hp yang menjana Jade RS JDM turut dikhabarkan akan ditawarkan pada Jade pasaran China selepas ini.

Enjin 1.8 liter tersebut dipadankan dengan pilihan sama ada transmisi manual lima-kelajuan atau CVT automatik, bergantung pada varian. Untuk keselamtan, Jade facelift dilengkapi cagak tempat duduk ISOFIX pada tempat duduk belakang, isyarat berhenti kecemasan, bantuan mula mendaki serta sistem pemantauan tekanan angin tayar.

MPV Honda Jade versi kemaskini ini dijual pada pasaran China bermula dengan harga 149,800 yuan (RM96,563) untuk varian asas Comfort Edition LXi hingga 183,800 yuan (RM118,451) untuk varian tertinggi Luxury VTi-S.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Noor Azam B Mahat on Dec 19, 2016 at 8:20 pm

    Saya suka rekabentuk MPV keluarga jenis Honda Jade yang menarik dengan harga mampu milik.Persoalannya, bilakah MPV Honda Jade ini akan berada di pasaran Malaysia?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required