SPYSHOT: Honda BR-V sekali lagi dikesan di M’sia

honda-br-v-spotted-in-malaysia-1

Pada awal bulan ini, kelibat Honda BR-V dikesan sedang diuji di Malaysia, dan kini sekali lagi ia kelihatan. SUV tujuh-tempat duduk yang dikesan ini disaluti tona hitam dan sedikit balutan penyamaran. Berbanding warna putih seperti yang dikesan menerusi foto spyshot yang pertama tersebut.

Walau pun ia dilitupi pelekat penyamaran yang menutup beberapa bahagian yang melindungi beberapa elemen yang mungkin pemegang pintu krom (atau sama warna badan), kepingan kemasan krom dan logo. Namun kelihatan rim 16-inci, dan adakah ia menandakan model tersebut merupakan varian spesifikasi tertinggi?

Dua minggu lalu, Honda Malaysia telah mempamerkan BR-V secara eksklusif di Pusat Pameran dan Konvensyen Antarabangsa Mines (MIECC) sempena acara Malaysia Autoshow 2016.

honda-br-v-spotted-in-malaysia-4

Buat setakat ini, Honda Malaysia belum mendedahkan perincian lanjut mengenai BR-V bagi pasaran Malaysia, namun difahamkan ia mungkin bakal dilancarkan tidak lama lagi…mungkin Januari 2016.

Untuk pengetahuan, BR-V merupakan SUV yang dibina dari platform MPV tujuh-tempat duduk Honda Mobilio. Ia berdimensi 4,455 mm panjang, 1,735 mm lebar dan 1,650 mm tinggi, manakala jarak rodanya pula ialah 2,660 mm. Sebagai perbandingan, SUV ini 161 mm lebih panjang, 35 mm kurang lebar dan 45 mm lebih tinggi serta jarak rodanya 50 mm lebih panjang berbanding HR-V.

BR-V atau ‘Bold Run-about Vehicle’ telah pun menerjah pasaran negara-negara jiran iaitu Indonesia dan Thailand. Ia dijana oleh enjin 1.5 liter SOHC i-VTEC sama seperti City dan Jazz dengan kuasa 120 hp pada takat 6,600 rpm dan tork maksima 145 Nm pada takat 4,600 rpm.

Enjin berkenaan dipadankan transmisi Earth Dreams CVT, menyalurkan kuasa hanya ke roda hadapan. Di India, BR-V turut ditawarkan dengan enjin diesel 1.5 liter i-DTEC dengan kuasa 100 PS dan tork 200 Nm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required