GALERI: Toyota Camry 2.0G X dipamer di Mitsui

toyota_camry_mitsui_ext-1

Dua minggu lalu ini, UMW Toyota telah mengumumkan Toyota Camry 2016 sudah bersedia menerima tempahan. Terdapat empat varian yang ditawarkan, yang kesemuanya adalah hasil pemasangan tempatan (CKD) termasuklah varian terdahulu 2.0E. Bagi varian 2.0G, ia kini dikenali sebagai 2.0GX, manakala model 2.5 hybrid ditawarkan dengan model asas Premium dan spesifikasi tertinggi Luxury.

Baru-baru ini pula, model 2.0G X telah pun dipamerkan di Mitsui Outlet Park Sepang, memberikan peluang untuk kami merakamkan fotonya.

Model baharu ini adalah bagi mengantikan model terdahulu 2.0G, dengan beberapa elemen tambahan. Di luarannya, ia kini dipadankan dengan roda bersaiz 17-inci, berbanding 16-, dengan rekaan dua-tona yang sama seperti model Hybrid. Selain itu, ia turut dilengkapi dengan lampu utama xenon, lampu kabus dan corong ekzos berkembar, serta pilihan kit badan dengan kos tambahan RM3,169.

Pada bahagian dalamnya, 2.0G X ini menerima sistem infotainmen DVD baharu dengan skrin sesentuh kapasitif tujuh-inci, WiFi, carian Internet, sambungan Bluetooth dan kamera undur, bersama pengecas tanpa wayar Qi untuk telefon pintar. Malahan ia juga menampilkan balutan kulit upholsteri coklat gelap baharu.

toyota_camry_mitsui_ext-3

Selain itu, ia turut menawarkan elemen standard yang turut ada dalam model 2.0G terdahulu, termasuk kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, kawalan kelajuan, kawalan suhu automatik dwi-zon, tempat duduk hadapan berkuasa dengan pelarasan lapan-hala, roda stereng pelbagai-fungsi, paparan pelbagai-info TFT LCD 4.2-inci dan tirai matahari untuk tingkap sisi belakang (manual) dan cermin belakang (berkuasa).

Ia masih mengekalkan penjana kuasa yang sama iaitu enjin petrol 2.0 liter empat-silinder dengan suntikan terus D-4S dan VVT-iW. Ia mampu mencapai hamburan kuasa sehingga 167 PS pada 6,500 rpm dan tork 199 Nm pada 4,600 rpm, disalurkan ke roda hadapan menerusi transmisi automatik enam-kelajuan.

Bagi aspek keselamatannya semua model baharu Camru kini menerika tujuh beg udara (termasuk satu untuk bahagian lutut pemandu) dan Kawalan Kestabilan Kenderaan (VSC), berbanding model terdahulu yang hanya dua beg udara (dan tiada VSC untuk model asas 2.0E) yang sebelum ini hanya ditawarkan untuk semua varian Hybrid. Malahan pengepam tayar mudah alih turut diberi secara standard.

toyota_camry_mitsui_int-1

Barisan baharu Camry turut menawarkan varian Hybrid Premium, selain model spesifikasi tertinggi Hybrid Luxury. Ia menampilkan roda bersaiz 17-inci (menggantikan roda 16-), lampu dan bilah pengelah cermin auto, paparan titik buta dan cermin pandang belakang anti-silau.

Walau bagaimana pun, terdapat beberapa elemen yang ditiadakan termasuklah roda stereng kekemasan kayuam, nanoe air ioniser, pengecas tanpa wayar Qi dan sistem infotainmen dengan skrin sesentuh tujuh-inci termasuk Bluetooth dan kamera undur.

Ia dipadankan dengan roda aloi 16-inci dan tayar 215/60 (17-inci dan 215/55 bagi Luxury) dan didatangkan secara standard sistem audio dan pemain CD (skrin sesentuh tujuh-inci sebagai kit opsyen) dan cermin pandang belakang asas siang/malam (electro-chromic untuk Luxury). Malah Premium juga tidak didatangkan dengan pengecas tanpa wayar, nanoe ioniser dan paparan Titik Buta, tidak seperti Luxury.

Harga bagi barisan baharu Camry ialah 2.0E berharga RM152,900 (turun RM2k berbanding model semasa dengan RM154,900) dan 2.0GX pula kini RM159,900 (berbanding RM164,900 bagi model semasa). Manakala 2.5 Hybrid Premium pula berharga RM164,900, dan RM174,900 bagi 2.5 Hybrid Luxury. Kesemuanya adalah harga atas jalan, termasuk insurans dan GST.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required