Petronas sasar akan jual diesel Euro 5 di 50 stesen menjelang hujung tahun – kekal dengan campuran B7

Petronas Dynamic Diesel Euro5  011

Setakat bulan November 2016, sejumlah 20 stesen Petronas telah menjual bahan api Petronas Dynamic Diesel Euro 5 sejak ia mula diperkenalkan secara rasmi Ogos lalu. Menjelang hujung tahun ini, angka berkenaan dijangka akan meningkat kepada 50 stesen; sebahagian besarnya di sekitar Lembah Klang dan juga Johor – bagi menampung permintaan kenderaan Malaysia yang perlu memasuki Singapura.

Berkaitan isu biodiesel B10 yang baru-baru ini terpaksa ditangguhkan lagi pelaksanaannya, Jurutera Bahan Api, Bahagian Kualiti Produk dan Kecemerlangan Operasi Petronas Dagangan Berhad, Mohammad Hafiz Abd. Aziz menjelaskan, sekiranya perkara itu dilaksanakan kelak, Petronas Dynamic Diesel Euro 5 yang dijual kepada pengguna akan kekal menggunakan campuran B7.

“Bagi biodiesel B10 (jika dilaksanakan nanti), ia hanya akan digunakan pada diesel Euro 2M yang kami tawarkan. Petronas Dynamic Diesel Euro 5 akan kekal seperti sedia ada, dengan campuran B7. Ini adalah bagi mengelakkan kerumitan bagi pihak pengguna kenderaan penumpang yang rata-ratanya khuatir terhadap kesan penggunaan biodiesel B10 terhadap enjin kenderaan mereka,” jelasnya.

Beliau merupakan seorang daripada ahli jawatankuasa yang terlibat di dalam barisan panel yang aktif terlibat dengan perbincangan yang berlangsung di antara pihak-pihak berkepentingan antaranya pengeluar bahan api, pengeluar-pengeluar kenderaan, pengusaha minyak sawit dan kerajaan.

“Bagi pihak pengeluar bahan api, kami tidak mempunyai banyak masalah sekiranya kerajaan ingin melaksanakan biodiesel B10 dalam masa terdekat. Tetapi, kami juga menegaskan, sekiranya masih ada perkara berbangkit dan kekhuatiran daripada pengeluar kenderaan sendiri (yang melibatkan hal-hal berkaitan keserasian enjin kenderaan dan isu-isu jaminan), semua itu perlu diselesaikan terlebih dahulu sebelum kami boleh menjual biodiesel B10 kepada orang ramai,” ujarnya.

Petronas Dynamic Diesel Euro 5 yang dijual dalam pasaran tempatan kini dibawa masuk dari luar, terutamanya Singapura; sama seperti diesel Euro 5 yang di dijual oleh kebanyakan jenama-jenama lain kini. Pengeluaran tempatan diesel Euro 5 oleh Petronas dijangka akan bermula pada 2019, sebaik sahaja loji moden dan terbaharu syarikat itu di Pengerang, Johor mula beroperasi.

Senarai 20 stesen yang menjual Petronas Dynamic Diesel Euro 5 kini:

Johor
Lebuhraya Pasir Gudang
LinKedua arah Selatan
Jalan Mawai, Kota Tinggi

Wilayah Persekutuan
Mutiara Damansara
Lebuhraya Sprint
Taman Melati
Lingkaran Tengah 2
MRR2 arah Kepong

Selangor
NKVE Damansara
Technology Park Malaysia 1
KM 0.7 Besraya arah Utara
KM 305 PLUS arah Selatan
KM 12.3 Lebuhraya Persekutuan arah Klang
NKVE arah Klang
USJ 20
Lebuhraya SILK
FAS Lebuhraya Persekutuan
Temasya Lebuhraya Persekutuan

Pahang
R&R Bentong

Negeri Sembilan
Mambau

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required