Implementasi Biodiesel B10 ditangguhkan lagi

biodiesel1

Rancangan untuk implementasi biodiesel B10 dalam negara untuk sektor pengangkutan akan dijadualkan semula, lapor The Star. Pengenalan biodiesel B10 dan B7 (untuk sektor industri) sebelum ini dilaporkan akan dimulakan bulan hadapan, tetapi kerajaan telah mengumumkan rancangan berkenaan perlu ditangguhkan ke tarikh yang masih belum ditetapkan.

Menteri pertanian dan komoditi Datuk Seri Mah Siew Keong berkata, kerajaan mahu memperkasakan program implementasi Biodiesel untuk mempertingkatkannya dengan dua jenis campuran dan penangguhan pengenalan berkenaan adalah untuk tidak membebankan orang ramai.

“Selepas satu kajian menyeluruh, mengambil kira perbezaan harga antara minyak sawit mentah dan diesel dalam pasaran yang tidak menentu, saya mengumumkan mandat untuk implementasi biodiesel akan ditangguhkan. Walaupun usaha yang signifikant telah dilakukan untuk implementasi ini, kerajaan komited untuk memastikan tiada kos tambahan yang akan membebankan rakyat kali ini,” kata beliau.

Implementasi program biodiesel B10 ini telah ditangguhkan berberapa kali. Kerajaan pada mulanya memperkenalkan bahan api campuran diesel dan minyak sawit dengan nisbah 90:10 berkenaan pada Jun lalu, tetapi ia telah ditangguhkan kerana data yang tidak mencukupi menyatakan ia memenuhi spesifikasi pengeluar-pengaluar kenderaan.

Implementasi penuh biodiesel dengan formulasi berkenaan dijangka bakal menggunakan 750,000 tan minyak sawit setiap tahun. Mandat ini mengecualikan stesen minyak yang menjual diesel bergred Euro 5 dan juga mesin-mesin industri yang sensitif dan tidak sesuai menggunakan biodiesel ini yang telah menerima “justifikasi teknikal” dari pengeluar mesin berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required