Sistem VEP masih dalam persediaan akhir – Liow

johor-causeway-jam-bernama-pix-630x388

Jika sebelum ini, timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Ab Aziz Kaprawi berkata, sistem Permit Masuk Kenderaan (VEP) akan dilaksanakan sebelum 2016 berakhir.

Beberapa hari lepas, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong mengesahkan VEP kini dalam proses persediaan akhir sebelum dilaksanakan.

Katanya, apabila ia sedia dilaksanakan pada satu tarikh yang akan dimaklumkan kelak, semua data kenderaan yang telah didaftarkan dalam sistem itu, akan diselaraskan dengan sistem Jabatan Pengangkutan Jalan iaitu mySikap, laporan Bernama.

“Melalui sistem ini, kita akan dapat memastikan pelaksanaan yang lebih sistematik. Sehingga sekarang, sebanyak 200,365 kenderaan Singapura telah mendaftar menerusi laman web JPJ,” katanya pada pihak media.

Liow berkata rakyat Singapura masih digalakkan untuk mendaftar kenderaan mereka dengan bayaran RM10, selagi tiada tempoh akhir pendaftaran ditetapkan.

“Apabila pendaftaran telah dilakukan, JPJ akan mengeluarkan satu tag khas kepada pemilik kenderaan berkenaan untuk diletakkan di cermin hadapan kereta. Daripada tag itu, mereka juga sebenarnya boleh membuat bayaran RC secara automatik di kaunter dan tidak perlu menggunakan kad Touch ‘n Go. Namun tag itu harus ditambah nilai dari semasa ke semasa melalui laman web sedia ada dan ia juga boleh diambil di mana-mana kaunter yang akan dimaklumkan kemudian,” katanya.

Sambungnya lagi, VEP akan dilaksanakan di pintu masuk negara melalui Tambak Johor dan Link Kedua, sebelum diperluaskan ke pintu masuk lain seperti di sempadan Thailand, Indonesia dan Brunei.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required